قدیمی ترین وقف نامه جهان اسلام و طرق رود

باسمه تعالی

"طرق رود و طرق و طرقی و وقف"

 در قرن ها قبل که وقف نامه احمد رستم نوشته می شد ،جنبه شرعی آن رعایت گردید یا نه ؟ ؛بحث مستقل و فني است كه ازجهات شرعی ،حقوقي ،سياسي و تاريخي نياز به اشراف وتخصص دارد ،و نويسنده فاقد همه ي آنهاست .

اما به ياد دارد سالیان پیش زماني که در سايت www.iichs.org مطلبی خواند و آن را یاد داشت کرد و عنوان آن این بود :"مرمت قدیمی ترین وقف نامه جهان اسلام" و درادامه  قريب به اين مضمون:

این (به اصطلاح )وقف نامه در دوره قاجار باز نویسی شده است و مهر بسیاری ازعلمای آن دوره را برخود دارد.۴۰ سانتیمتر در ۱۵۰سانتي متر ابعاد آن است ودر سازمان ملی اسناد ایران،منطقه اصفهان نگهداری می شود.

وگویا فصل نامه وقف شماره ۴ (۱۳۸۳)در مورد این وقف نامه مطالبی نوشته است.

به هرحال جالب است بدانيم که محمد علی طباطبائی زواره در مورد موقوفات احمدبن محمدابن رستم از قول مرحوم استاد محیط طباطبایی در مقدمه ی دیوان مجمر اصفهانی شاعر معروف چنین شرح داده اند: ابوعلی احمدبن محمدبن رستم که گویا از مصر به ایران وارد شده و عامل خراج اصفهان و فارس و شهر های جنوب ایران بوده است در اوایل سده چهارم هجری ازواره(زواره)ومقداری از روستاها وده های دیگر ولایت اصفهان را برحسب وقف نامه ای که شاید کهنه ترین سند پایدار وقف اسلامی و ایران باشد .براولاد خود وقف کرده و تصدی و استفاده عواید آن را به ترتیب تقدم نسل ذکور براناث پیش بینی کرده است.

تاریخ تنظیم این وقف نامه شهر رمضان ۳۱۶ هجری قمری است.

   درقسمتی از این سند که در مورد طرق(طرق رود) واطراف آن است می خوانیم:

 ...الي ارضي قرية سکان و ارضي قرية هلارته و الحد الثاني الي نهر جنديج و الحد الثالث ينتهي الي قصر يعرف بقصر الشياطين و نهر يسمي جهرود و اراضي قرية آز و الحد الرابع ينتهي الي اراضي سمسمعه و اراضي قرية تسمي کدراره و تصدق ايضا لحصصه من قرية الطرق التي هي و ارضوها و صحاريها و قصرها و مزارعها جميعا في رستاق حرداقاسان‏من طسوج اسفهوردز من کورة اصفهان / واحد حدود جماعة القرية و مزارعها ينتهي الي قرية طار و الي اراضي کشه و الحد الثاني ينتهي الي نيه و ارکان و الحد الثالث ينتهي الي رباط يسمي دروالي المفازه و الحد الرابع ينتهي الي قرية دهنه و تنقراپيازان ...