روز ملی شدن صنعت نفت ایران(۲۹)
چشم اندازهای بیبدیل روستای تاریخی کشه و طرقرود یکی از زیباترین مکانهای استان
مهر گزارش میدهد؛
«نطنز» باغشهری در میانه راه کاشان به اصفهان
اصفهان- «نطنز» باغشهری در میانه راه کاشان به اصفهان و دامنههای کوه کرکس که مقصد بسیاری از کویرنشینان اصفهان و شهرهای اطراف برای گذراندن ایام تعطیل، در آستانه نوروز، میزبان گردشگران است.
خبرگزاری مهر، گروه استانها- علیرضا صفاریفر: «نطنز» با آبوهوایی بکر و بینظیر در دامنه کوهستان کرکس و شمال باختر اردستان است، گردشگران با سفر به این منطقه میتوانند شاهد مناظر طبیعی بیبدیل، باغات میوه و آثار تاریخی متعدد باشید.
ظرفیتهای گردشگری بسیاری همچون کاخها، قلعهها، حمامها و مساجد و همچنین مناطق تفریحی و جاذبههای طبیعی فراوانی وجود دارند؛ به همین دلیل، هر ساله گردشگران بسیاری به نطنز سفر میکنند. جالب است بدانید در این شهر بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبتشده در فهرست آثار ملی ایران وجود دارد.
مسجد جامع نطنز

مسجد جامع نطنز شاهکار معماری دوره ایلخانیان است که در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۱۱ با شمارهٔ ثبت ۱۸۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد که به مسجد جمعه نیز معروف است مجموعهای از چند بنای مذهبی شامل این مسجد، یک خانقاه، مقبره شیخ عبدالصمد و یک مناره ۳۷ متری است از دوران اولجیاتو خدابنده و پسرش ابوسعید بهادرخان به یادگار مانده است.
آتشکده
آتشکده نطنز با قدمت ۱۸۰۰ سال که در دوران ساسانی بنا شده، دارای چهار طاق بوده و از جنس سنگ ساخته شده است. با توجه به محل قرارگیری این آتشکده در باغی به نام باغ امام جمعه که در کوچه پشتی مسجد جامع نطنز واقع شده مسیر رسیدن به آن را دشوار کرده است و باید از میان باغها برای دسترسی به آن عبور کرد.
امامزاده آقا علی عباس و سید محمد (ع)

خوب است که مردم در سفر به نطنز، زیارت از آستان مقدس امامزاده آقا علی عباس و سید محمد (ع) را در برنامه خود داشته باشند، این مکان مقدس در ۳۰ کیلومتری شهر نطنز و ۸ کیلومتری شهر بادرود واقع شده است. امامزاده آقا علی عباس و سید محمد (ع) در بین مردم محلی بسیار محترم بوده و بسیاری از مردم شبها برای راز و نیاز به این مکان میآیند. همچنین بسیاری نذر این امامزادگان میکنند تا به حاجت خود برسند.
روستای ابیانه
در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز و دامنه کوه کرکس روستایی زیبا و تاریخی به نام ابیانه وجود دارد. خانههای این روستا به صورت پلکانی در دل کوه روی هم قرار گرفتهاند. معماری عجیب و شگفت انگیز بناهای این روستا موجب معروف شدن این روستا شده و این خانهها از خشت و گل آجر سرخ رنگ ساخته شدهاند.

اطراف روستا و در کوچهباغهای باریک که زیباییشان با دیوارهای کاهگلی کوتاه چندبرابر میشود، میتوانید درختان زیادی ببینید. درختانی که در فصل بهار پر از شکوفه میشوند و جلوه خاصی به روستا میبخشند و در پاییز طوفان رنگها را به پا میکنند تا دل گردشگران را ببرند.
آتشکده هارپاک ابیانه
آتشکده هارپاک قدیمیترین اثر تاریخی روستای ابیانه است که مانند دیگر بناهای این روستا در سراشیبی قرار گرفته و بنا دارای سه طبقه و چهار طاقی است، مصالح به کار رفته در آن سنگ لاشه و گچ هستند. این بنا روی شیبی پست و بلند واقع شده است. این آتشکده دارای طبقه مخصوص آداب مذهبی، یک سرسرا که از سه جز گنبدوار تشکیل شده است.
دهکده گردشگری رایان نطنز
دهکده گردشگری و تفریحی رایان نطنز در ۳۰ کیلومتری شهرستان نطنز و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا در دامنه کوههای کرکس قرار گرفته است که چشم اندازهای بیبدیل روستای تاریخی کشه و طرقرود این نقطه را به یکی از زیباترین مکانهای استان تبدیل کرده است.

قله کوهستان کرکس با ارتفاع ۳۸۹۵ متری از سطح دریا از قلههای مرتفع کشور بوده که کوهنوردان هر هفته از این دهکده به سمت قله میروند و تقریباً در نیمی از سال پوشیده از برف بوده و منابع اصلی تأمین آب چشمههای متعدد منطقه است.
منطقه گردشگری متین آباد
در ابتدای رملهای بزرگ کویر در جنوب دریاچه نمک و نزدیک به مسیر قلعه کرشاهی در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال نطنز یک منطقه گردشگری فوقالعاده به نام متینآباد وجود دارد.

تفریحات و دیدنیهای قابل توجه این منطقه کویری، گردشگران بسیاری را به سوی خود میکشد، تفریحاتی مانند شترسواری، موتور و ماشین سواری در شن و غیره را میتوان در این مکان تجربه کرد.
چشمه آب سرخ فریزهند
چشمه آب سرخ فریزهند یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی نطنز است که در ۴۵ کیلومتری شمالغرب نطنز قرار دارد. برای دسترسی به این چشمه، باید حدود یک ساعت در راه باشید؛ اما با دیدن این چشمه، تمام مسافتی که پشت سر گذاشتهاید را فراموش خواهید کرد. همان طور که از نامش پیداست آب این چشمه به رنگ قرمز است. حتی خاکی که در نزدیکی این چشمه وجود دارد نیز به رنگ قرمز در آمده است.

این چشمه یکی از مهمترین چشمهای آب معدنی اصفهان به حساب میآید، دلیل سرخ بودن این آب، وجود املاح آهن در ترکیبات آب است. به همین خاطر آب به رنگ سرخ است و حتی خاک اطراف را نیز به رنگ سرخ در آورده است.
روستای هنجن

این تصویری که میبینید یک روستا در نزدیکی نطنز به نام هنجن است، نگاه کردن از دور به این روستا، افراد را به یاد قلعههای قدیمی میاندازد و همین موضوع نیز خود یک عامل شگفتی است که موجب میشود گردشگران جهت بازدید به این روستا بروند. هنجن بر روی یک منطقه کوهستان بسیار بزرگ قرار دارد. سه طرف این روستا را کوهها و رودهای مختلف فراگرفتهاند. به همین خاطر دسترسی به این قلعه فقط از یک سمت امکانپذیر است.
در روزگاران قدیم، رودی با جریان آب پرخروش در نزدیکی این روستا جریان داشت که البته هنوز هم آب با جریان کمی در آن وجود دارد. همین مسئله نشان میدهد که مردم محلی بهترین مکان را برای احداث روستای خود در نظر گرفتهاند.
کاروانسرای میرابوالمعالی
در دوران قدیم به دلیل نبود وسایل نقلیه سریع، مردم برای سفر از حیواناتی چون شتر یا اسب استفاده میکردند بنابراین شاید برای یک سفر چندین روز در راه بودند، به همین دلیل، وجود کاروانسرا برای استراحت مسافران در میان راه ضرورت داشت.

کاروانسرای میرابوالمعالی نطنز یکی از این مکانها است که در دوران قدیم مسافران برای استراحت از آن استفاده میکردند، قدمت این کاروانسرا به دوران شاه عباس اول بر میگردد. کاروانسرای میرابوالمعالی در ارتفاعات نطنز قرار دارد و به همان خاطر آن را با نام «قلعه کوهاب» نیز میشناسند. بازدید از این کاروانسرای تاریخی میتواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد
صلیترین آبشار روستا، یعنی آبشار طامه نطنز میرسیم. این آبشار در دره پاپول واقع شده است و ارتفاعی حدود ۲۳ متر دارد.

پارک سرچشمه سرابان
در دامنه کوهپایههای شرقی کوه گنبد باز و در منطقه سرابان شهر نطنز، پارک سرچشمه با طبیعتی بکر، درختانی کهنسال و آب شفاف میزبان گردشگران نوروزی است که از نقاط مختلف کشور به نطنز میآیند، این تفرجگاه بزرگ و ارزشمند با چشمانداز های طبیعی زیبا و محیطهای کوهستانی خود از جمله مناطق پر جاذبه نطنز به شمار میرود.
استراحتگاههای سنگ فرش شده این پارک که در دو طرف جوی پر آب قرار گرفته محیط زیبا و دلنشینی را برای تفریح خانوادهها فراهم کرده است و خانوادهها با زدن چادر یا پهن کردن یک زیرانداز در دامان طبیعت، یک روز خوب را میگذرانند.

کرکس، مناسب برای گردشگرانی که به کوهنوردی علاقهمند هستند
کوه کرکس یا بهتر است بگوییم کوهستان کرکس که احتمالاً شما هم اسمش را شنیدهاید کوهستانی حوالی نطنز در استان اصفهان است، این کوهستان بزرگ که حدود ۳۴۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد در ناحیه مرکزی کشور و در امتداد رشتهکوه زاگرس یعنی در جهت شمال غربی به جنوب شرقی قرار گرفته است.

مشهورترین و بلندترین قله رشتهکوه کرکس یعنی قله کرکس ۳۸۹۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. بعد از قله کرکس، قلههای شاهین و کرگز به ترتیب با ارتفاعات ۳۸۰۰ و ۳۵۸۸ متر از سطح دریا در جایگاه دوم و سوم قرار میگیرند. موقعیت جغرافیایی کوه کرکس بهگونهای است که این کوه از شمال غرب با کاشان، از جنوب شرق با نطنز، از شرق با میمه و از غرب با اردستان در ارتباط است.
نطنز تکهای از بهشت در منطقهای گرم و کویری است، باغشهری در میانه راه کاشان به اصفهان و دامنههای کوه کرکس که مقصد بسیاری از کویرنشینان اصفهان و شهرهای اطراف برای گذراندن تعطیلات به ویژه در ایام نوروز است.
روز بزرگداشت شهدا(سالروزصدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی برتاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی(۵۸)
روز بزرگداشت سید جمال الدین اسد آبادی
سالروز تأسیس کانون های فرهنگی وهنری مساجد کشور
گفتگو با آقای محمد خادمیان طرقی
گفتوگوی سوم این سلسله مصاحبه ها با «فرهاد فخریان» با عنوان «فرهاد فخریان داور چهارمین مسابقه عکس سوانح و حوادث» انجام گرفت و اینک شاهد انتشار گفتوگوی چهارم این سلسله مصاحبه ها با «محمد خادمیان طرقی» هستیم که عضو شورای داوری چهارمین مسابقه عکس سوانح و حوادث میباشند.
امید که انتشار این دیدگاه ها از سوی کارشناسان امر، اسباب تامین رضایت خاطر هر چه بیشتر برگزارکننده و کارشناسان، داوران و همچنین شرکت کنندگان، عکاسان راه یافته و برگزیده باشد و مفید فایده قرار گیرد.
۱-عکاسی از سوانح و حوادث در واقع عکاسی بحران است. به عنوان داور چهارمین مسابقه عکس حوادث و سوانح چه تعریفی از عکاسی بحران دارید؟
همانطور که از معنای کلمه بحران برمی آید به عوارض طبیعی و اتفاقهای ناگهانی که یکباره به وقوع میپیوندد بحران میگویند. (این واژه آنقدر سنگین و ترسناک است که انسان را به فکر وامیدارد.)
۲- در عالم واقع، فاصلهای میان عکاسی از بحران و عکاسی در بحران دیده می شود. شما در این فاصله به کدام سو گرایش و تمایل دارید(کدامیک را به هدف فراخوان مطابقتر و پسند نگاه تان را نزدیکتر می بینید؟)
بین دو عکاس از بحران یا عکاسی در بحران شاید مهم این باشد که کلمه بحران مورد توجه برگزار کننده قرار گرفته و در ارتباط با موضوع حتما! نگرانی هایی وجود داشته است و من بیشتر کلمه «بحران» برایم مهم است.
۳-برگزارکننده با رویکرد مستند به این مسابقه نگاه کرده است و _برخی معتقدند_ سوانح و حوادث بیشتر رویکر خبری_گزارشی دارند. شما در بررسی فایل عکس های دریافتی بیشتر با معیارهای کدام یک به آثار می پردازید؟
فکر می کنم برای برگزار کننده این مهم باشد اثرهایی که انتخاب میشود آنقدر تاثیرگذار باشند که در آینده، باعث حل مشکلی شوند و توجه گروهی را جلب کنند.
۴-آیا عکاسی سوانح و حوادث را می توان به عنوان یک ژانر مستقل معرفی کرد؟
– لازم میدانم برای جواب به این سوال یک مثال اینترنتی بزنم، ژانر به معنای طبقه بندی کردن و تفکیک هنر در شاخه های مختلف است. هنرمندان در شاخه های مختلف هنر با سبک و سوژه های مختلف مواجه هستند. ژانر برای تفکیک سوژه ها در نظر گرفته شده است، و هنر عکاسی از این بخش بندی بی نصیب نمانده و شاخه های متعددی را در خود جای داده است، و چون عکاسی طبیعت، منظره، خبری و مستند از ژانرهای عکاسی میباشد؛ به همین دلیل و به نظر من عکاسی سوانح چون ترکیبی از ژانرهای عکاسی ذکر شده میباشد، می تواند زیرشاخهای از این ژانرها قرار گیرد.
۵-اهمیت عکس مقایسه ای که در دوره چهارم مسابقه عکاسی سوانح و حوادث به عنوان یک محور آمده است چیست؟ وچگونه می شود عکاسان را تشویق کرد که یک موضوع را پیگیری کنند؟
– عکس مقایسه ای یا ری فتوگرافی هم یکی از کارهای بسیار ماندگار و قابل مطالعه از نظر متخصصان برای توجه به گذشته و حال در یک موضوع که می شود، مقایسه ای صورت گیرد و به مشکلات صورت گرفته پیبرد و حتما! خیلی از اشکال ها از همین مقایسه عکس گذشته و اکنون برطرف میشود.

۶-چرا عکاسی سوانح و حوادث را بیشتر عکاسان خبری آنهم به عنوان شغل انجام می دهند، آیا اهمیت زیست بوم آنقدر نیست که دغدغه سایر عکاسان نیز باشد؟
– فکر کنم عکاسان خبری چون در ارتباط با فعالیت شان در مکان و خبرهای مختلف قرار دارند و هر لحظه ممکن است در مکان و جاهای مختلف قرار داشته باشند طبیعی است دسترسی به این گونه موضوع ها بیشتر دارند به همین دلیل اینگونه اثرها از این گروه بیشتر تولید و عرضه می شود.
۷-راهکار مناسب از نظر شما برای جذب عکاسان در زمینه عکاسی سوانح و حوادث چیست؟
– به نظر من مهم این است عکاس شرایطی برایش فراهم شود و پیش بیاید که در مکانی قرار داشته باشد و قرار بگیرد که یک سانحه و یا اتفاق در حال وقوع باشد تا آن را ثبت نماید. به عنوان مثال وقتی من در یک مکان که سیل جاری شده نباشم، اثری هم تولید نمی شود، بعضی از این اتفاقها یک لحظه اتفاق می افتد و کسی که در آن محل حضور دارد، نخستین اثر ماندگار را ثبت و مستند میکند.
۸-برای داوری چهارمین مسابقه عکس حوادث و سوانح به مرور و بررسی آثار ارسالی و راه یافته و برگزیده ادوار قبلی نیاز دارید یا خیر؟ چرا؟
در هر صورت برای بررسی آثار ارسال شده گاهی خودآگاه و ناخودآگاه تصاویری از دوره های قبل ممکن است مورد مقایسه قرار گیرد چون ذات عکس یک شمشیر دو دم است (این حالت فقط به ذهن خطور میکند.)
۹-در ایران تعدادی از عکاسان برای شرکت در مسابقات برای خود درجه بندی قائل هستند و اینگونه به نظر می رسد که مسابقه عکاسی، متعلق به عکاسان آماتور است و کسانی که سنی از آنها گذشته و تجربه ای دارند فقط باید داور باشند و دور از شان خود حضور در مسابقات را میبینند در صورتی که در این مسابقه ما سالهای گذشته داشتیم که داور همین مسابقه دوره بعد شرکت کننده بوده است. آیا از نظر شما مسابقاتی اینچنین که باید گره ای از مشکلات باز کنند فقط برای آماتورهاست؟
– البته شاید عنوان نمودن این مسئله که عرض می کنم درست نباشد، اما در هر صورت باید بپذیریم که عکاسان جوان یا همان آماتورها که می فرمایند جوانانیاند پر انرژی و با انگیزه؛ ولی من خودم را مثال می زنم که بدانید و باور کنید «من توان دوران جوانی ام را ندارم».
ولی اینکه فکر کنم من تافته جدا بافته ام این طور نیست (یک پرانتز) من ترجیح می دهم اندک دانشی که در ارتباط با هنر و تکنیک عکاسی را دارم به صورت های مختلف به علاقه مندان این هنر منتقل کنم. چون همان آماتورها این هنر را از پیش کسوتان و استادان من آموخته اند.
۱۰-نگاه شما به عنوان داور چهارمین مسابقه عکس سوانح و حوادث به اهمیت محورهای اعلامی در مسابقه مانند خشکسالی بیابان زایی، جنگل زدایی و آلودگی هوا و چگونگی به تصویر کشیدن این موضوعات چیست؟
– در ارتباط با این سوال فقط لازم میدانم عرض کنم نظر به اینکه توانمندی عکاسی که یک لحظه هر موضوع و اتفاقی را میتواند ثبت کند و به معرض دید مخاطب قرار گیرد.
۱۱-در مجموع برای برگزاری «پنجمین مسابقه عکس سوانح و حوادث» چه توصیه ها، توجه ها، پیشنهادها، تذکرها و نکاتی را لازم می دانید که گروه سیاست گذاری و عوامل اجرایی (در هدف گذاری، تنظیم فراخوان، اطلاع رسانی، توجیه نگاه عکاسان، نشست های نظری و نقد عکس ها و نمایش آثار و…) نیاز به بررسی و تمرکز بیشتر دارند؟
ابتدا آرزو دارم که شاهد هیچگونه بحرانی نباشم که نیاز برای ثبتش لازم باشد. ولی ناگزیر گاهی اوقات بلاهای طبیعی اتفاق می افتد که به دست بشر نیست و دوم اینکه شاید قابل پیش بینی نباشد ولی همینکه برگزار کننده توجه به این موضوع داشته، نشان می دهد هر دوره می تواند از دورهی پیشین و تجربه کردهاش پر بارتر باشد و حرفهاییتر برگزار شود.
رسیدن آمار بازدید وبلاگ به ۱۰۰،۰۰۰
عنوان سايت طرقرود-طرق رود-ترقرود-طرق-ترق-
آدرسtarghroodtargh.blogfa.com/
آمار از تاريخ1387/7/30
بازديد کل100000
موضوع سايت رايانه و اينترنت
نمايش اين صفحه-
محور های قابل پوشش امداد خودرو نطنز

امداد خودرو نگین کرکس نطنز
اتوبان اصفهان – نطنز و بلعکس
اتوبان نطنز – کاشان و بلعکس
مسیر کاشان – نطنز و بلعکس
مسیر نطنز – طرقرود و بلعکس
مسیر نطنز – ابیانه و بلعکس
مسیر نطنز – بادرود ،خالد آباد و بلعکس
مسیر نطنز – اردستان و بلعکس
مسیر نطنز -شاهین شهر و بلعکس
و تمام شهر ها و روستاهای شهرستان نطنز و حومه
تماس با امداد خودرو نطنز

امداد خودرو 24 ساعته نطنز
شماره تماس امداد خودرو نطنز :
شماره تماس 1 : 09139996066
شماره تماس 2 : 09139996203
شماره تماس ثابت : 54224070-031
عزیزان میتوانند در هر ساعتی از شبانه روز و هر روز هفته با راههای ارتباطی اعلام شده تماس بگیرند ما در تمام ساعات پاسخگوی شما هستیم
روز احسان ونیکوکاری-روزترویج فرهنگ قرض الحسنه
سياحة قلعة طرق رود في اصفهان قلعة طرق رود في اصفهان
عظمة وسحر أخّاذ من أجمل المعالم الأثرية في العالم قلعة طرق رود في اصفهان.. عظمة وسحر أخّاذ طرق رود هي بلدة من بلدات نطنز في محافظة أصفهان الإيرانية، تضم هذه البلدة الجبلية العديد من المعالم الأثرية والتاريخية مثل القلعة الطينية التي تتوسط البلدة والمشيدة منذ أكثر من 2200 سنة في العصر الاشكاني. تعد قلعة طرق رود واحدة من أجمل المعالم الأثرية في العالم تتميز بتاريخها العريق وجمالها الفريد، فهي تعد واحدة من أكثر الآثار المعروفة في محافظة أصفهان. وقد بنيت على صخرة كبيرة ومرتفعة تسمى كمر، وقد أضاف تموضع هذه القلعة على تلك الصخرة عظمة وسحر آخّاذ، ووفقاً لكلام السكان المحليين في تلك المنطقة، كانت القلعة مسكونة حتى 20 سنة الماضية. التاريخ الدقيق لبناء هذا الحصن الضخم غير واضح بدقة، لكن الخبراء يعزون التراث الثقافي في تلك المنطقة إلى عهد الاشكانيين. حيث ان الشكل الهندسي والعمارة المتطابقة والوحدة في التصميم، ووحدة مواد البناء والشكل الخارجي للمبنى، جميع هذه الأمور تدل على تجانس ووحدة فن العمارة الفريدة لهذه القلعة. والتي تم بناؤها على محيط صخرة كبيرة يبلغ ارتفاعها من 8 إلى 12 مترا، وتبلغ مساحة القلعة حوالي 30 الف متر مربع وتحتوي على أكثر من 400 غرفة وممر ودهليز. ونظراً الى حجمها الكبير، فإن القلعة تعتبر بمثابة قرية مغلقة، مبنية على ثلاثة طوابق، ولكن في بعض الأماكن تم زيادة الارتفاع إلى خمسة طوابق. تتشكل القلعة من حارة طويلة من الشرق والغرب يبلغ طولها حوالي 40 متراً ويقال انه تم الاستعانة بتصميمات القلعة وحاراتها وأزقتها أثناء التشييد الاولي لمنطقة طرق رود، ممر القلعة، مبني من الحصى والاحجار الصغيرة والطين والتبن، وهو مسقف في أجزاء كثيرة منه، وفي منتصف الممر يوجد الدرج والسلالم التي تؤدي الى الطبقات العلوية. وفي بداية ايجاد الممر الرئيسي كان مكشوفاً وكان بمثابة ميدان صغير يحتوي على بئر ماء في زاوية القلعة، يتصل هذا البئر عبر نفق بقناة طرق رود الكبيرة ويقوم بتوفير المياه اللازمة للقلعة. تحتوي القلعة على 440 غرفة، جميعها مبنية من الطين والتبن والألواح الخشبية وقد دمر معظمها بمرور الوقت. ويتكون الجدار السميك للقلعة من الحصى والحجارة الصغيرة وتم استخدام القليل من الطوب حول المدخل. هناك نوعان من الهندسة المعمارية في القلعة، ومعظم المنازل في الجزء الشمالي من القلعة يوجد فيها سلالم وغرف كبيرة نسبياً مناسبة للعيش بالإضافة الى مخزن مبني في الطابق السفلي، وفي بعض الأماكن يمكن مشاهدة بعض الفضاءات المستخدمة كصوامع لتخزين الحبوب والتوابل. وفي الجزء الجنوبي من القلعة، تكون معظم المنازل صغيرة الحجم والغرف تشبه المتاجر أو أماكن تخزين الحبوب، وبشكل عام تشبه مجموعة الغرف هذه سوق داخلي كبير والمتداخل مع بعضه. ويشير الشكل المماثل للغرف، والتقسيمات في الطابق الارضي وفي الطابق السفلي للقلعة، بالإضافة الى غرف التخمير الكبيرة التي كانت موجودة في قديم الزمان، والذي يبلغ قطر الواحدة منها نحو متر واحد، إلى أن القلعة كانت في وقت ما بالنسبة لمعظم الناس مركزاً لحماية وتخزين المحاصيل والحبوب. بوابة المدخل للقلعة مبنية على الجانب الغربي، بجدار من الطوب الصلب بعرض متر واحد، مع غرفة حراسة فوقها تطل على الجهة الخارجية من خلال نافذة صغيرة؛ كما أن باب القلعة مصنوع من الحجر المترابط مع فتحة فوقه. كما ذكرنا سابقاً، تقع مساحة المعيشة في القلعة في الطابق العلوي من القلعة حيث توجد عدة أمكنة لاشعال النيران الذي يحتاج اليها المدافعون عن القلعة وعند تعرضهم لاي هجوم من قبل الأعداء يقومون بسكب النيران عليها، وكان للقلعة أيضاً أبراج مراقبة حيث يتمركز فيها المسلحون بالمدافع، مستخدمين مجال رؤية واسع جداً للدفاع عن القلعة. قلعة طرق رود في أصفهانقلعة طرق رود في أصفهان قلعة طرق رود في أصفهانقلعة طرق رود في أصفهان قلعة طرق رود في أصفهانقلعة طرق رود في أصفهان
روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی-روز مهندسی