روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی
محمد بن ظفر بن أحمد ابن ثابت بن محمد الطّرقي الأزدي
| .... طَرْقُ: بسكون ثانيه، وفتح أوله، وآخره قاف: قرية من أعمال أصبهان قرب نطنزة كبيرة شبه بلدة، بينها وبين أصبهان عشرون فرسخا، ينسب إليها جماعة وافرة من أهل الرواية والدراية، وقال أبو عبد الله الدّبيثي في ترجمة محمد بن ظفر بن أحمد ابن ثابت بن محمد الطّرقي الأزدي: إن طرق المنسوب إليها من نواحي يزد ولعلها غير التي بأصبهان ويجوز أن تكون بينهما فتنسب إلى هذه وهذه، والله أعلم، ومن متأخّريهم أبو نصر أحمد بن محمد بن أحمد بن الحسين بن أحمد بن القاسم بن الطيب بن طاهر بن عبد الله بن الهذيل بن زياد بن العنبر بن عمرو بن تميم الحافظ الطرقي الأصبهاني، ذكره أبو سعد في التحبير ووصفه بالحفظ ولم يذكر وفاته وقال: كان حافظا فاضلا عارفا بطرق الحديث حريصا على طلبه حسن الخط كثير الضبط ساكنا وقورا سليم الجانب، سمع أبا سعد محمد بن أبي عبد الله المطرّز وأبا العلاء محمد بن عبد الجبار الفرساني وأبا القاسم غانم بن محمد البرجي وأبا علي الحدّاد، ومنهم أبو العباس أحمد ابن ثابت بن محمد الطرقي، كان حافظا متقنا، سمع بأصبهان أبا الفضل المطهّر بن عبد الواحد وأبا القاسم ابن اليسري وأبا علي التّستري وغيرهم. |
| نام کتاب : معجم البلدان نویسنده : الحموي، ياقوت جلد : 4 صفحه : 31 |
پنجشنبه 24 فروردین 1402تاریخ امروز
استان: اصفهان
شهر: طرق رود
22 رَمَضان 1444 هجری قمری
اذان صبح: 04:13
طلوع خورشید: 05:37
اذان ظهر: 12:04
اذان عصر: 15:41
غروب خورشید: 18:31
اذان مغرب: 18:49
اذان
نمایش اوقات شرعی
جمعه 25 فروردین 1402
اذان صبح: 04:12
طلوع خورشید: 05:36
اذان ظهر: 12:04
اذان عصر: 15:41
غروب خورشید: 18:32
اذان مغرب: 18:50
اذان عشاء: 19:37
نیمه شب شرعی: 23:22
شنبه 26 فروردین 1402
اذان صبح: 04:10
طلوع خورشید: 05:35
اذان ظهر: 12:03
اذان عصر: 15:41
غروب خورشید: 18:33
اذان مغرب: 18:51
اذان عشاء: 19:38
نیمه شب شرعی: 23:22
یکشنبه 27 فروردین 1402
اذان صبح: 04:09
طلوع خورشید: 05:33
اذان ظهر: 12:03
اذان عصر: 15:41
غروب خورشید: 18:34
اذان مغرب: 18:52
اذان عشاء: 19:39
نیمه شب شرعی: 23:21
دوشنبه 28 فروردین 1402
اذان صبح: 04:07
طلوع خورشید: 05:32
اذان ظهر: 12:03
اذان عصر: 15:41
غروب خورشید: 18:34
اذان مغرب: 18:52
اذان عشاء: 19:40
نیمه شب شرعی: 23:21
سه شنبه 29 فروردین 1402
اذان صبح: 04:06
طلوع خورشید: 05:31
اذان ظهر: 12:03
اذان عصر: 15:41
غروب خورشید: 18:35
اذان مغرب: 18:53
اذان عشاء: 19:41
نیمه شب شرعی: 23:20
چهارشنبه 30 فروردین 1402
اذان صبح: 04:04
طلوع خورشید: 05:30
اذان ظهر: 12:03
اذان عصر: 15:41
غروب خورشید: 18:36
اذان مغرب: 18:54
اذان عشاء: 19:42
نیمه شب شرعی: 23:20
پنجشنبه 31 فروردین 1402
اذان صبح: 04:03
طلوع خورشید: 05:29
اذان ظهر: 12:02
اذان عصر: 15:41
غروب خورشید: 18:36
اذان مغرب: 18:55
اذان عشاء: 19:43
نیمه شب شرعی:
ابونصر احمد بن محمد تمیمی طرقی اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن ششم هجری
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] احمد بن محمد اصفهانی (ابهام زدایی). احمد بن محمد اصفهانی ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • ابونصر احمد بن محمد صاعدی اصفهانی، مشهور به شیخ الاسلام از فقهاء و علمای خاندان صاعدی اصفهان در قرن پنجم هجری• کمال الدین احمد بن محمد خجندی اصفهانی، از رؤسای شافعیان اصفهان و از دانشمندان آل خجند• ابن دق احمد بن محمد مودب اصفهانی، از ادبا و محدثان قرن چهارم هجری• احمد بن محمد باطرقانی اصفهانی، از استادان علم قرائت در قرن چهارم و پنجم هجری در اصفهان• ابن رسته ابوحامد احمد بن محمد اصفهانی، از مشایخ صوفیّه و محدّثین در قرن چهارم هجری• ابن ماما ابوحامد احمد بن محمد اصفهانی، از محدّثین قرن پنجم هجری در اصفهان• ابن دکه ابوالعباس احمد بن محمد اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن چهارم هجری• ابن دق احمد بن محمد مؤدّب اصفهانی، از ادبا و محدثان قرن چهارم هجری• ابن اشته احمد بن محمد مدینی اصفهانی، از محدّثین اصفهان• ابن زر احمد بن محمد واعظ اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن چهارم و پنجم هجری• ابن زنجویه ابوبکر احمد بن محمد اصفهانی، از محدّثین اصفهان• ابن عطاش ابوبکر احمد بن محمد اصفهانی، از محدّثین قرن چهارم هجری در اصفهان• ابن ماشاذه ابوبکر احمد بن محمد اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن ششم هجری• ابن ماشاذه ابوالحسین احمد بن محمد اصفهانی، از محدّثین اصفهان• ابن مرده احمد بن محمد اصفهانی، ادیب، کاتب و شاعر قرن پنجم هجری در اصفهان• ابن مملک احمد بن محمد مدینی حکیمی اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن چهارم هجری• ابوریان احمد بن محمد اصفهانی، از کارگزاران دولت آل بویه• ابوالعلاء احمد بن محمد حافظ اصفهانی، از دانشمندان اصفهان• ابوالفتح احمد بن محمد حداد تاجر اصفهانی، از محدّثین مشهور اصفهان در قرن پنجم هجری• ابونصر احمد بن محمد صاعدی اصفهانی، مشهور به شیخ الاسلام از فقهاء و علمای خاندان صاعدی اصفهان در قرن پنجم هجری• ابوالحسین احمد بن محمد اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن چهارم هجری• ابوبکر احمد بن محمد محدث اصفهانی، از محدّثین اصفهان• احمد بن محمد حکیم اصفهانی، از فضلاء و حکماء اصفهان• ابوبکر احمد بن محمد ادیب اصفهانی، از مؤلّفان و نویسندگان اصفهان• احمد بن محمد ویری اصفهانی، از محدّثین اصفهان• ابوسعید احمد بن محمد بغدادی اصفهانی، از محدّثین اصفهان• ابوالفتح احمد بن محمد طیفورآبادی اصفهانی، از محدّثین اصفهانی• ابوالحسن متیم احمد بن محمد افریقی اصفهانی، از ادباء و شعرای ساکن اصفهان در قرن چهارم و پنجم هجری• ابوجعفر احمد بن محمد اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن سوم و چهارم هجری• ابوسعد احمد بن محمد بغدادی اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن ششم هجری• ابوبکر احمد بن محمد قصار شافعی تمیمی اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن چهارم هجری• احمد بن محمد رنانی اصفهانی، از محدّثین اصفهان• احمد بن محمد خاتون عاملی اصفهانی، از فضلاء و محدّثین اصفهان در قرن یازدهم هجری• ابونصر احمد بن محمد تمیمی طرقی اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن ششم هجری• ابوبکر فیج احمد بن محمد اصفهانی، از محدّثین اصفهان• لطیف الدین دردشتی احمد بن محمد گیلانی اصفهانی، از ادبا و شعرای قرن هشتم هجری در اصفهان• ابوبکر احمد بن محمد ازدی اصفهانی، از محدّثین اصفهان• لطیف الدین احمد بن محمد کلامی اصفهانی، از شعراء و ادبای قرن هفتم هجری و از مدّاحان پادشاهان و بزرگان دربار مغول• احمد بن محمد بطه مدینی اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن سوم و چهارم هجری• احمد بن محمد خشینانی اصفهانی، از محدّثین اصفهان• احمد بن محمد برد واعظ اصفهانی، از محدّثین اصفهان• ابوبکر احمد بن محمد راشتینانی اصفهانی، از محدّثین اصفهان• ابوجعفر احمد بن محمد معدل اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن سوم هجری• ابوالحسین احمد بن محمد مذکر اصفهانی، از محدّثین اصفهان• ابوبکر احمد بن محمد تیمی اصفهانی، از محدّثان اصفهان در قرن پنجم هجری• ابوبکر احمد بن محمد خفاف اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن سوم هجری• ابوالعباس احمد بن محمد خشاب مدینی اصفهانی، از محدّثین قرن چهارم هجری در اصفهان• ابوالعباس احمد بن محمد ضریر وذنکابادی اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن چهارم هجری• ابوحامد احمد بن محمد خرجانی اصفهانی، از محدّثان اصفهان در قرن چهارم هجری• ابوبکر احمد بن محمد صحاف اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن سوم هجری• احمد بن محمد جورجیری مجمل اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن سوم و چهارم هجری• ابوسعید احمد بن محمد اصفهانی، از محدّثین قرن پنجم هجری در اصفهان• ابوعبداللّه احمد بن محمد مقری ملنجی اصفهانی، از محدّثین و قاریان قرن چهارم و پنجم هجری در اصفهان• ابوسعید احمد بن محمد معینی اصفهانی، از راویان ثقه اصفهان در قرن سوم هجری• ابوالعباس احمد بن محمد فافا اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن سوم هجری• ابوالحسن احمد بن محمد بغدادی قرشی اصفهانی، از محدّثین قرن سوم و چهارم هجری در اصفهان• احمد بن محمد زحاف اصفهانی، از محدّثین اصفهان• ابومسلم احمد بن محمد صفار وراق اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن چهارم هجری• احمد بن محمد معلم اصفهانی، از ادباء و کاتبان قرن پنجم هجری در اصفهان• ابوعبداللّه احمد بن محمد اصفهانی، از نویسندگان آل طاهر در زمان حضرت عسکری (علیه السّلام)• ابوالعباس احمد بن محمد جیرانی فرسانی اصفهانی، از محدّثین اصفهان در قرن سوم و چهارم هجری• ابوبکر احمد بن محمد خباز اصفهانی، از محدّثین اصفهان• ابوالطیب احمد بن محمد نیشابوری اصفهانی، از محدّثین قرن چهارم هجری در اصفهان• امیرناصرالدین سیداحمد بن محمد حسینی مختاری سبزواری، از دانشمندان قرن دوازدهم هجری در اصفهان
...
wikifeqh: احمد_بن_محمد_اصفهانی
برگهایی از تاریخ
ضربت خوردن حضرت امام علی(ع)-روز نهج البلاغه
شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی (78)-سالروز افتتاح حساب شماره 100به فرمان حضرت امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (58)
برگهایی از تاریخ
شب قدر-روز ملی فناوری هسته ای
روز هنر انقلاب اسلامی (سالروز شهادت سید مرتضی آوینی)
یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - Apr 9 2023
9
استان اصفهان دنیایی هزار رنگ و دیدنی از تفرجگاههای طبیعی بیابانی و کوهستانی و جنگلی دارد؛ همزمان در فصلهای سرد سال در برفگیرترین نقطه اصفهان مانند فریدونشهر میتوان مهمان پیست اسکی شد و در نقاط گرم کویری مانند ورزنه و کویر مصر گرمای دلچسبی را در دل زمستان تجربه کرد.
خبرآنلاین اصفهان- فاطمه کازرونی: استان اصفهان از تمام اصول گردشگری دنیا سهمی دیدنی دارد به نوعی که از طبیعت کوهستانی تا کویری را در دل مهربان خویش جای داده است ،در کل این استان پهناور، همه نوع آب و هوایی در فصول مختلف سال قابل لمس است و گاه در دو شهر یا شهرستان مجاور در فصلی مانند تابستان شاهد دو نوع هوای بسیار گرم و هوای معتدل هستیم، در میانه گرمای طاقت فرسای شهر کاشان می توانید به به نیاسر سفر کرده و از کوهستان و چشمه های زیبای آن بهره ببرید و یا در روستاهای نطنز ساعتی را فارغ از دنیا و در هوای معتدل دلچسب مثلا در روستای «کشه» سپری کنید.
همزمان در فصلهای سرد سال در برفگیرترین نقطه اصفهان مانند فریدونشهر میتوان مهمان پیست اسکی شد و در نقاط گرم کویری مانند ورزنه و کویر مصر گرمای دلچسبی را در دل زمستان تجربه کرد.
در این گزارش با بخشی از این تفرجگاههای متنوع در استان پهناور اصفهان آشنا میشویم:
کویر خارا و نقطه آغاز تمدن کهن اصفهان
ورزنه به عنوان یکی از اهداف مهم گردشگری به لحاظ جاذبههای تاریخی، گردشگری و طبیعی مورد توجه گردشگران قرار میگیرد، جایی که از هشت هزار سال پیش زیستگاه انسان به شمار میرود و به عنوان آغازگه تمدن اصفهان شناخته میشود.
این شهر، گنجینهای پنهان از جاذبههای طبیعی، زیست محیطی، گردشگری و تاریخی همراه با آداب و رسوم، فرهنگ و سنن منحصر به فرد است اما در این میان سفر به کویر ورزنه یا خارا به عنوان یکی از بیبدیل ترین کویرهای ایران با جاذبههای خاص بیابانی خود به ویژه در فصلهای زمستان و بهار، تجربهای دلنشین و فراموش ناشدنی است.
کویر خارا در نزدیکی تالاب گاوخونی قرار دارد که گرچه این تالاب به دلیل بیتوجهیها رو به فراموشی است اما همچنان گردشگران را به سمت خود دعوت میکند.
با توجه به درنظر گرفتن واحدهای اقامتی در ورزنه، در سفر به این کویر برای دسترسی به امکانات رفاهی دچار مشکل نخواهید شد.
مسیر دسترسی: این ریگزار در حاشیه شرقی محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه قرار دارد. از این رو از ۵ کیلومتری جنوب ورزنه تا حسن آباد میتوان به نواحی غربی این ریگزار دسترسی پیدا کرد. برای دسترسی یه ریگزار شرقی میتوان از میان ماسه ها عبور کرد و یا از شهر ورزنه حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود را ادامه داد تا به حاشیه شرقی ریگزار رسید.
ضرورت استفاده از راهنمایان محلی در سفر به کویر
این دو مسیر فقط به وسیله خودروهای دو دیفرانسیل قابل دسترسی هستند و بهتر است در صورتی که به منطقه آشنایی ندارید حتما از راهنمایان محلی استفاده کنید.
منطقه نمونه گردشگری کشه: در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر نطنز و ۹۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان در دامنه کوههای سر به فلک کشیده کرکس و در جوار منطقه شکار ممنوع کرکس قرار گرفته است، چشم اندازهای بیبدیل روستای کشه و مناظر طبیعی جذاب منطقه این نقطه را به یکی از زیباترین مکانهای شهرستان نطنز تبدیل کرده است.
مسیر دسترسی: جاده نطنز-اصفهان، طرق رود (۲۵ کیلومتری نطنز)، روستای کشه(۵ کیلومتری طرق رود)
منطقه شکار ممنوع کرکس: این منطقه با وسعتی در حدود ۱۰۰ هزار هکتار از شهریور ماه ۱۳۷۱ تاکنون جزو منطقه شکار ممنوع اعلام شده است و با برخورداری از پوشش گیاهی خاص و حیات جانوری منحصر بفرد خود یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده طبیعی محسوب میشود.
وجود چشمهسارهای فراوان در درههای منتهی به کوه کرکس در نزدیکی به شهر طرق رود با جاذبههای گردشگری فراوان از جمله دریاچههای فصلی و بناهای تاریخی مانند قلعه، دریاچه بند طرق و مساجد تاریخی این منطقه را به یکی از مناطق نمونه گردشگری تبدیل کرده است.
سیازگه؛ کویر بکر ناشناخته در قلب اصفهان: این کویر در فصل بهار کویرنوردان را به دل تپهماسههای سیاهرنگ خود دعوت میکند اما با وجود خصوصیات بکر زیستی و فرهنگی، منطقه سیازگه نسبت به دیگر مناطق کویری اصفهان کمتر مورد بازدید و توجه گردشگران قرار گرفته است، در حالیکه این منطقه به واسطه نزدیکی به پایتخت کشور و همچنین جاده دسترسی آسان میتواند با یک برنامهریزی ساده گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند.
این منطقه را مردم محلی سیازگه مینامند چراکه خاک و فضای سیاه رنگ منطقه با دیگر رملها و مناطق اطراف فرق دارد.
مسیر دسترسی: سیازگه پهنهای گسترده در دامن ریگزارهای شمال ابوزیدآباد است، جادهای کویری را که به سمت شمال دنبال کنید در حصار تپه ماهورها به مساحتی هموار و بکر بر میخورید که در تلاقی با ناهمواری ریگزار، بسیار جذاب است؛ بنابراین شما اکنون در دل کویر سیازگه هستید.
پارک ملی کلاه قاضی: پارک ملی کلاه قاضی درجنوب اصفهان و تقریبا در ۳۶ کیلومتری این شهر قرار دارد و جاده اصفهان به شیراز از سمت شمال و غرب این پارک می گذرد، ارتفاعات و دشت های اطراف یکی از بهترین زیستگاه های وحوش است.
کل، بز کوهی نر، آهو یا غزال ایرانی، پلنگ، خرگوش وحشی، گرگ، کفتار، شغال، تشی، روباه، کاراکال، گربه شنی از گونههای این منطقه است.
از زمان شاه عباس صفوی و بعد از آن به خصوص در دوره قاجاریه این کوه ها از شکارگاه های مخصوص این شاهان محسوب می شده است
مسیر دسترسی: بهارستان، جاده اصفهان به شیراز، قبل از شهرضا
کویر مصر و فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک»: مصر روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده است.
روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. مصر به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نامهای امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶کیلومتر واقع شده است.
این روستا که یکی از کویرهای بسیار دیدنی کشور است و گرچه فاصله آن تا اصفهان همانند زمان سفر تا تهران است اما دریای شنی کویر مصر به اندازهای دیدنی است که بتوان بر سفر را بر جان خرید.
بخشی از فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» در این روستا فیلمبرداری شدهاست.
آبشار آب ملخ: این آبشار که به «تخت سلیمان» نیز معروف است که از زیباترین و در عین حال خطرناکترین آبشارهای ایران است که در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار گرفته است و از ذوب شدن برفهای کوه دنا، چشمههای این منطقه رو پرآب کرده و آبشارهای زیبایی ایجاد میکند.
اما زیبایی خاص این پدیده به خاطر وجود چشمه یا سرابی با آبدهی فراوان است که از دیوارههای شمالی بالای سقف تونل خارج شده و به شکل آبشاری آبپاش مانند، هر دو دهانه تونل رو میپوشاند.
معروف است که آبشارملخ دارای ترکیبات ویژهای است که نقش یک سمپاشی طبیعی رو برای مزارع و زمینهای کشاورزی دارد و تمام ملخهای مهاجم رو درجا نابود کند و دلیل نام تخت سلیمان هم این است که مردم روستا معتقدند که سنگ بزرگی که مثل پل برروی آبشار قرار گرفته، استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است.
غار شاهقنداب: قندآب یکی از غارهای دیدنی استان اصفهان است که در ۵۷ کیلومتری جنوب شرق شهرضا واقع شده است؛ طول این غار در حدود ۶۸ متر است و در قسمت انتهایی کاملا تاریک است.
درون غار ۲ سنگ قندیل بسیار زیبا از سقف تا کف غار کشیده شده است و درون غار مملو از حوضچههای آب است گرچه قابل آشامیدن نیستند.
گلستان کوه: گلستان کوه در ۱۵ کیلومتری شهر خوانسار قرار دارد واز پوشش گیاهی بسیار خوبی همچون لالههای واژگون، گز انگبین، گزعلفی، ریواس، کنگر، مرزنجوش، آویشن، قارچ، بادام، تره، پیاز کوهی، گون، موسیر و گیاهان علوفهای و دارویی برخوردار است که گلستان کوه را به یکی از زیباترین کوههای استان اصفهان تبدیل نموده است.

در برخی نقاط این گلهای زیبا را با نام «اشک سیاوش» نیز میشناسند دلیل آن افسانهای است مربوط به پهلوان اسطورهای ایران باستان است؛جایی که خون سیاوش اولین بار بر زمین ریخت و پرسیاوش رویید و گل لاله سرخرنگی که شاهد این اتفاق بود، سر به زیر انداخت و بر بیگناهی سیاوش گریست؛ بعد از آن این گل به همان حال مغموم باقی ماند و لاله واژگون نام گرفت.
دریاچه نمک: دریاچه نمک در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان و شمال کویر مرنجاب قرار دارد.
این دریاچه زیبا و منحصر به فرد میان استانهای اصفهان، سمنان و قم است و با مساحتی بالغ بر ۲۴۰۰ کیلومتر مربع، بزرگترین دریاچه نمک طبیعی ایران و حتی جهان به شمار میرود.
دریاچه نمک در بیشتر مواقع سال خشک و پوشیده از نمک و در ماههای بارندگی ارتفاع آب این دریاچه در برخی مناطق به ۲ سانتیمتر میرسد که پس از تابش خورشید، به سرعت تبخیر میشود.
پس از هر بارش و تبخیر آب این دریاچه، نمکهای موجود کَرتبندیهای زیبایی به شکل چندضلعی تشکیل میدهند که بسیار دیدنی است.
لازم به ذکر است که زمینهای اطراف این دریاچه به ...
تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline
ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع)
وروز اکرام و تکریم خیرین
روستای کشه از روستاهای ناشناخته ایران
مجموعه: مکانهای تفریحی ايران
روستا کشه در ۳۵ کیلومتری نطنز یکی از روستاهای ناشناخته ایران است
روستا کشه در ۳۵ کیلومتری نطنز یکی از روستاهای ناشناخته ایران و از روستاهای زیبای ایرانِ ، که حتی کمتر عکسی از آن منتشر شده و امید است که به زودی به یکی از مقاصد پرطرفدارِ گردشگری، تبدیل و به جهان معرفی بشود.
روستای کشه یکی از روستاهای تاریخی ایران که سفر کردن به آن و لذت بردن، از زیبایی های آن فراموش نشدنی است. این روستا از جاذبه های گردشگری نطنز، به شمار می آید
روستای کشه یکی از روستاهای تاریخی ایران که لذت بردن، از زیبایی های آن فراموش نشدنی است
روستای زیبای کشه در دهستان طرق رود، ۳۵ کیلومتری شهرستان نطنز ، و ۱۰۰ کیلومتری استان اصفهان واقع شده. حدود ۷۰۰ نفر جمعیت دارد.مردمان روستای کشه بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند.
روستای کشه ۱۹ محله به نامهای خاک سفید، سرچشمه، هنویه، لاجه، درب حسینیه، مارچون، درب گاراژ، باغناره، باغلا، کربلایی علی، پریار، گهر ،ورتخته، الله آباد، اسبر، درب حمام، پاکمر، روی قلعه و ماهیه دارد.
کشه به دو بخش پایین(باغستان) و بالا تقسیم می شود و اکثر مردم روستا در محله پایین زندگی میکنند ، و به زبان شیرین محلی صحبت میکنند. رودخانه زیبایی از میان روستا میگذرد که زیبایی این روستا را چند، برابر کرده است.
گردو، بادوم، گیلاس، سیب، زردآلو، هلو، گلابی، آلو، آلبالو، انگور و … از میوه های درختانِ این روستا و همچنین گندم، جو، نخود، لوبیا، ماش و عدس هم از محصولات ، کشاورزی مردمِ این روستاست.
روستای کشه از جاذبه های گردشگری نطنز، به شمار می آید
روستای کشه به دلیل داشتن مسجد امام حسن مجتبی (ع)، مسجد ولی عصر (ع)، مسجد حضرت زهرا (س) و یک حسینه ی قدیمی که واقعا زیبا و باصفا هستند، به روستای مساجد معروف شده که از جاذبه های گردشگری نطنز ، و از زیباترین دیدنی های نطنز محسوب میشود
هنگام سفر به روستای کشه به دهکده گردشگری و تفریحی رایان بروید که مجتمعی، بزرگ و مدرن توریستی با دریاچه ای مصنوعی برای گردشگران فراهم شده تا سفر خوشی داشته باشند.
دهکده گردشگری و تفریحی رایان، در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا در دامنه کوههای کرکس قرار گرفته که چشم اندازهای بی بدیل روستای تاریخی کشه و طرق رود مناظر طبیعی جذاب این نقطه را به یکی از زیباترین مکان های استان تبدیل کرده است .این منطقه بعنوان یکی ازمناطق نمونه گردشگری استان اصفهان درتاریخ 22 شهریورماه 86 به تصویب هیات دولت رسیده است .
روستای کشه به دلیل داشتن مساجد زیاد، به روستای مساجد معروف شده
قله کوهستان کرکس با ارتفاع 3895 متری ازسطح دریا از قلل مرتفع کشور بوده که کوهنوردان هر هفته از این دهکده به سمت قله میروند و تقریباً در نیمی ازسال پوشیده از برف بوده ومنابع اصلی تامین آب چشمه های متعدد منطقه است . دامنه های کرکس به دلیل وجود منابع آب کافی و نیز اعتدال شرایط اقلیمی و رویش انواع گیاهان مرتعی و زینتی و تجاری درردیف مراتع نسبتاً خوب منطقه و کشوراست.
پوشش گیاهی منطقه بیشتر شامل گیاهان بوته ای (انواع گندمیان ، درمنه ، گون ، گیاهان داروئی ... ) و درختچه هایی است که بصورت پراکنده دیده میشود .
موقعیت جغرافیائی وشرایط زیستی منطقه کرکس گونه ای است که دارای انواع جانوران وحشی میباشد.
گردآوری: بخش گردشگری بیتوته
سردار شجاع سپاه اسلام مسئول محور تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع)شهید مرتضی سلمانطرقی
در گفتگو با همرزم شهید مطرح شد؛
سردار گمنام خیبر پیشکسوت تیپ ۱۰ سیدالشهدا بود
در حین عملیات خیبر، سردار شجاع سپاه اسلام مسئول محور تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) مرتضی سلمانطرقی بهوسیله گلوله مستقیم تانک در یک نبرد سخت و جانفرسا به اتفاق کمکها و دستیاران و تیم مخابراتش در ساعت ۱۱ صبح به شهدا پیوستند.
کد خبر: ۳۷۳۵۱۷
به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، سردار شهید مرتضی سلمانطرقی از رزمندگان پیشکسوت دفاع مقدس بود که از بدو تشکیل تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) جزو کادر فرماندهی این تیپ خدمت میکرد. او که در اسفند ۱۳۶۲ و حین عملیات خیبر به شهادت رسید، از سرداران گمنام جنگ است که با وجود سابقه جهادی و سمتهایی که داشت، کمتر به او پرداخته شده است. در گفتوگویی که با علیمحمد اسدی مسئول حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس لشکر ۱۰ سپاه سیدالشهدا (ع) انجام دادیم، سعی کردیم تا زوایایی از زندگی جهادی این سردار گمنام دفاع مقدس را از زبان همرزمش تقدیم حضورتان کنیم. در ادامه نیز خاطرات شهید مدافع حرم سردار احمد غلامی از همرزم شهیدش شهید مرتضی سلمانطرقی را پیش رو دارید.
برای شروع کمی از فعالیتهای جهادی خودتان بگویید و اینکه آشناییتان با شهید سلمان طرقی از کجا رقم خورد؟
من متولد ۱۳۴۳ و بزرگ شده تهران هستم. از سال ۵۹ اقدام کردم که به جبهه بروم، اما سنم به جبهه قد نمیداد. سال ۵۹ شناسنامهام را دستکاری کردم و میخواستم به همراه شهید چمران اعزام شوم که قبولم نکردند. بعد از کانال دیگری به بوکان کردستان رفتم. حدود ۹۰ ماه سابقه حضور در جبهه دارم. در عملیاتهای الی بیتالمقدس، بیتالمقدس ۴ و ۶، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر یک، والفجر ۲، والفجر ۴، خیبر، بدر، کربلای ۲، کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۸، نصر ۴ و سیدالشهدا حضور داشتم. بسیاری از مقاطع حضورم در جبهه را عضو تیپ محمد رسولالله (ص) و از نیروهای حاجاحمد متوسلیان بودم. سال ۱۳۶۱ بعد از عملیات بیتالمقدس و فتح خرمشهر به همراه رزمندگان به زبیدات سوریه اعزام شدیم. مهر ماه همان سال تیپ سیدالشهدا (ع) تشکیل شد و مرتضی هم مسئول عملیات این تیپ شده بود. از همانجا با مرتضی همرزم و دوست شدیم. در ابتدا شهید محسن وزوایی تیپ سیدالشهدا را تأسیس کرد که بعد از شهادتش مسئولیت تیپ بر عهده شهید علی موحددانش افتاد و بعد از شهادت ایشان شهید کاظم رستگار فرمانده تیپ شد. مرتضی سلمانطرقی هم همیشه از ارکان اصلی این تیپ بود و مدتی فرماندهی عملیات تیپ را برعهده داشت.
شهید طرقی یکی از سرداران گمنام دفاع مقدس است، ایشان پیش از ورود به تیپ سیدالشهدا (ع) چه فعالیتهایی داشت؟
مرتضی متولد تیر ۱۳۳۵ در خانوادهای متدین و زحمتکش در تهران بود، اما اصالتش به طرق کاشان برمیگشت. دوران سربازیاش در تکاور ارتش خدمت کرده و بعد از پیروزی انقلاب به عضویت سپاه پاسداران درآمده بود. آن اوایل عضو گردان ۲ سپاه شد. ۹ گردان در پادگان، ولی عصر (عج) داشتیم که سلمان طرقی عضو گردان ۲ شد. بعداً در غائله کردستان و مخصوصاً در سنندج نقش کلیدی داشت. ایشان به همراه دیگر رزمندهها در سال ۱۳۵۹ سنندج را که توسط کوملهها و ضدانقلاب محاصره شده بود، نجات داده بودند.
گویا سردار شهید احمد غلامی که در دفاع از حرم به شهادت رسیدند، از همرزمان شهید طرقی بودند؟
بله، سردار غلامی هم در گروه ما و همرزم ما بود. ایشان سه سال پیش در سوریه مظلومانه به شهادت رسید. شهید غلامی قبل از اعزام به سوریه در مورد شهید مرتضی سلمانطرقی به بیان خاطراتشان پرداختند که مختصری از خاطراتشان را در اختیار شما میگذاریم.
ویژگیهای اخلاقی شهید سلمان طرقی چه بود؟
همان طور که عرض کردم آقامرتضی سرباز آموزشدیده ارتش پیش از پیروزی انقلاب بود. در نوع لباس پوشیدن و راه رفتن مانند ارتشیها بود. اگر کسی لباس سبز در تنشان نمیدید میگفت ایشان یک ارتشی است. هیکل چهارشانه و قد بلند و هیبتی عجیب داشت. یک فرد نظامی که ابهتش زبانزد بود، اما این آدم خشک نظامی وقتی آموزش سربازان تمام میشد بین رزمندهها میآمد و با بذلهگویی روحیه جمع را تلطیف میکرد. با سربازان غذا میخورد و شوخی میکرد.
شهید طرقی متأهل بود؟
بله و الان دو فرزند پسر از ایشان به یادگار مانده است.
شهادتشان در چه عملیاتی رقم خورد؟ آن زمان چه مسئولیتی داشتند؟
ایشان از بدو تأسیس تیپ سیدالشهدا (ع) از مسئولان آن بود تا اینکه در عملیات خیبر به شهادت رسید. از مهر ۶۱ تا اسفند ۱۳۶۲ جزو کادر فرماندهی تیپ بود. موقع شهادتش من نیروی گردان قمر بنیهاشم (ع) بودم و در منطقه دیگری حضور داشتم. پشت بیسیم بودم که بچهها با کد اعلام کردند سلمانطرقی شهید شد.
چه خاطرهای از شهید مرتضی سلمانطرقی در ذهنتان ماندگار شده است؟
منطقهای بود بهنام چنانه که عملیات فتحالمبین در آن انجام شده بود. کل تیپ سیدالشهدا (ع) را مستقر کردند برای عملیات والفجر مقدماتی. در مراسم صبحگاه فرمانده وقت لشکر شهید کاظم رستگار میخواست سخنرانی کند. بچهها شلخته آمدند پای کار که ناگهان شهید سلمانطرقی فریاد کشید و ظرف چند دقیقه همه ۶ هزار نفر سر جای خودشان ایستادند. از هیچکس صدا درنمیآمد. کمی بعد هم شهید رستگار آمد و برای بچهها سخنرانی کرد. یادش بهخیر شهید سلمان طرقی، ایشان رزمنده دلاوری بود. الان سالهاست پیکرش در بهشت زهرای تهران و قطعه ۲۶ کنار مزار شهید چمران دفن آرامیده است.
روایت سردار شهید مدافع حرم حاجاحمد غلامی از سردار شهید مرتضی سلمانطرقی
با سلام و درود به شهدای جنگ تحمیلی بهخصوص شهید عزیز آقامرتضی سلمانطرقی که یکی از اسوههای گذشت و شجاعت بود و حالا هم نزد حق تعالی روزی میخورد و ناظر بر اعمال ماست.
مرتضی را یک بار در سال ۱۳۵۸ داخل پادگان عشرتآباد که در واحد اطلاعات کار میکرد دیده بودم. بعد از شروع جنگ تحمیلی گردان ما به نام گردان صف یا شش، به فرماندهی علی موحددانش با سه گروهان که دارای ۲۷۰ نفر پرسنل جنگ دیده بود، تشکیل شد. بچههای گردان صف اغلب در کردستان و مناطق بحرانزده بعد از انقلاب مثل غائله خرمشهر، خلق عرب، غائله گنبد و غائله خلق مسلمان تبریز به صورت پراکنده و دستهای شرکت کرده بودند. با شروع جنگ بنا به تدبیر فرمانده وقت سپاه تهران، به صورت سازمان کامل یک گردان با آموزشهای لازم برای جلوگیری از سقوط خرمشهر عازم اهواز شدیم. بنیصدر دستور داده بود از رفتن گردانها به خرمشهر جلوگیری کنند که ماجرایش در جای خودش بسیار شنیدنی است.
بعد از سقوط خرمشهر ما با سلاح به وسیله کشتی اعزام شدیم. چند روز بعد در منطقه بهمنشیر که مقابل پل ارتباطی بین خرمشهر و آبادان بود مستقر شدیم. آقامرتضی را آنجا دیدم در حالی که اعزامی گردان ما نبود و این نشاندهنده رفتن مرتضی قبل از ما به خرمشهر بود. چند روزی که با هم بودیم بسیار دوستش داشتیم. از آنجایی که برای گردان ما آبی برای شرب در دسترس نبود و به وسیله قایق آب بسیار کمی از آبادان برایمان میآوردند، مرتضی اولین چاه آب را در بین نخلهای بهمنشیر زد که برای شستوشو و رفع حاجت مناسب بود.
صبح یکی از روزها وقتی من و مرتضی کنار جاده در نوبت شستن ظرف برای صبحانه بودیم، به علت اصابت ترکش خمپاره من مجروح شدم و مرتضی سالم ماند. من به آبادان و سپس ماهشهر و سپس به تهران منتقل شدم و در بیمارستان مصطفی خمینی بستری شدم. از آن زمان دیگر مرتضی را ندیدم تا بعد از عملیات خرمشهر که تیپ محمد رسولالله (ص) به لبنان اعزام شد. مرتضی را آنجا دیدم. مرتضی مسئول گردان سلمان بود و بنده هم مسئول عملیات سپاه مستقر در لبنان و سوریه بودم و به مدت پنج ماه با هم بودیم. بعد بنده را از تهران خواستند. مرتضی به اتفاق شهید کاظم رستگار در لبنان ماند. بنا شد با هم به مرخصی بیایند و چند روز بعد شنیدم که مرتضی و کاظم هم به تهران آمدهاند. چند روز گذشته بود که بنا شد عملیات مسلم بن عقیل در غرب کشور و منطقه سومار انجام شود. بنده خودم را به شب عملیات رساندم. بعد از عملیات قصد بازگشت به تهران را داشتم که داخل پادگان اللهاکبر در اسلامآباد غرب حین سوار شدن به اتوبوس صدایم کردند، برگشتم و دیدم مرتضی سلمان طرقی و تقی محقق و حسین خالقی با یک لندرور هستند. پیاده شدند و دیدهبوسی کردیم و گفتند کجا؟ گفتم میروم تهران. گفتند ما تهران دربهدر دنبالت گشتیم باخبر شدیم آمدی اینجا. گفتند تیپ سیدالشهدا (ع) به فرماندهی حاجعلی موحددانش تشکیل شده و اعزام شده است. ما آمدیم و بقیه هم دارند میآیند. باید کمک کنی. فعلاً کار داریم بعداً برو تهران. مرتضی سلمانطرقی را به عنوان اولین مسئول ستاد تیپ ۱۰ انتخاب کرده بودند و حسین خالقی هم معاون تیپ ۱۰ شده بود. چند روز ماندم و کمک کردم تیپ را داخل پادگان سازمان مجدد داده و به خط ۴۰۵ و ۴۰۴ و تنگه سانوآپ جهت پدافند بردیم و بچهها مستقر شدند. بنده با اجازه از حاجعلی موحددانش جهت سرکشی به خانواده به تهران رفتم. بعد از مراجعه مجدد به سومار حکم بنده را به عنوان مسئول عملیات تیپ ۱۰ زدند و مسئول عملیات تیپ سیدالشهدا (ع) شدم. آقای محقق مسئول محور تنگه شد و شهید آقامهدی شرعپسند مسئول ۴۰۴ و ۴۰۵ شد. بعد از مدتی به طرف جنوب رفتیم و مرتضی هم از ستاد استعفا داد و به جمع عملیاتیها پیوست. چون به قول خودش در ستاد خیلی حال نمیکرد. عملیات والفجر مقدماتی و والفجر یک، ۲، ۴ و بعد عملیات خیبر. آقامرتضی مسئول محور شد و روزگار خوشی با هم داشتیم. تا جدایی فاصلهای نبود! در حین عملیات خیبر سردار شجاع سپاه اسلام مسئول محور تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) مرتضی سلمانطرقی بهوسیله گلوله مستقیم تانک در یک نبرد سخت و جانفرسا به اتفاق کمکها و دستیاران و تیم مخابراتش در ساعت ۱۱ صبح به شهدا پیوستند. حسین راحت هم کنار مرتضی به فیض شهادت نائل شد. مرتضی هنوز هم بعد از گذشت سالها از شهادتش جلو چشمانم با صلابت راه میرود.
قسمتی از وصیتنامه شهید والامقام مرتضی سلمانطرقی
خدایا تو را شکر میگویم به لفظ و زبان که مرا مسلمان آفریدی، خدایا تو را شکر میکنم به اینکه مرا شیعه آفریدی، رهبرم را امام خمینی قرار دادی. خدایا تو را شکر میگویم از این که ما را در این زمان آفریدی و من انتخاب شدم برای جنگ با دشمن کافر.
منبع: روزنامه جوان
انتهای پیام/ 900
برچسب ها: سردار گمنام ، تیپ 10 سیدالشهداء ، شهید مرتضی سلمان طرقی ، تانک ، پشکسوتان دفاع مقدس
وفات حضرت خدیجه(س)(۳سال قبل از هجرت)
روز جمهوری اسلامی ایران
دریاچه فصلی طرقرود
رتبه سوم نطنز در بازدید گردشگران نوروزی استان اصفهان
- ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۸
- اخبار استانها
- اخبار کاشان
فرماندار نطنز گفت: نطنز با حضور ۳۵۹ هزار و ۲۳۴ نفر رتبه سوم را در خصوص میزان حضور گردشگران و بازدید از اماکن در بین شهرستانهای استان اصفهان به خود اختصاص داده است.
محمد ظریفی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در نطنز اظهار داشت: شهرستان نطنز برای دومین سال پیاپی رتبه سوم حضور گردشگران را در ایام نوروز به خود اختصاص داد و از این رو توجه ویژه به شهرستان نطنز به عنوان قطب گردشگری استان از ضروریات است.
فرماندار شهرستان نطنز افزود: با توجه به اطلاعات سامانه جامع نظارت و آمار گردشگری از تاریخ 24 اسفند 1401 تا امروز هفت فروردین، شهرستان نطنز با حضور 359 هزار و 234 نفر رتبه سوم را در خصوص میزان حضور گردشگران و بازدید از اماکن در بین شهرستانهای استان اصفهان به خود اختصاص داده است.
وی ابراز داشت: در شهرستان نطنز بیش از یک هزار و 800 جاذبه تاریخی و طبیعی وجود دارد که حدود 150 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده لذا وجود مناطق تفریحی و جاذبههای طبیعی و آب و هوای بکر و بینظیر از یک طرف و همچنین وجود بقاع متبرکه و امامزادگان واجب التعظیم بویژه امامزاده آقاعلی عباس و محمد(ع) بادرود و امامزاده شاه سلطان حسین (ع) ابیازن و احمد بن محسن روستای خفر(ع) سهم بسزایی در حضور گردشگران مذهبی در شهرستان نطنز دارند.
فرماندار شهرستان نطنز گفت: عظمت مسجد جامع نطنز و بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی متعلق به دوره دیلمی و دارای مناره 37 متری و همچنین شگفتی محوطه باستانی اریسمان با قدمت شش هزار ساله به عنوان منطقه ذوب فلز و خانههای پلکانی قرمزرنگ واقع در دل کوه های روستای ابیانه و دریاچه فصلی طرقرود و کمپ و استراحتگاه های واقع در دل کویر با امکانات و زیباییهای خود و وجود قلعههای تاریخی و درهها و کوههای بینظیر در مجموعه این شهرستان و فضای دلنشین روستاهای سرسبز با مردمانی مهمان نواز از جمله جاذبههای گردشگری است.
ظریفی ضمن تاکید بر توجه ویژه مسئولان امر به منطقه نطنز تصریح کرد: خداوند تمام نعمات خود را بر مردم این شهرستان ارزانی داشته و میطلبد مسئولین به شهرستان نطنز به عنوان قطب گردشگری استان توجه ویژه ای داشته باشند.
یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - Mar 26 2023
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
توسعهپایدار از کدام مسیر عبور میکند؟

تهران- ایرنا- بررسیها حاکی است: توسعه معادن با وجود درآمد خوب و اشتغالزایی در صورتی که منجر به تخریب و ایجاد هزینه غیرقابل جبران در محیطزیست کشور شود، بهترین راه توسعه نیست و تجربه جهانی نشان داده که توسعه پایدار از مسیر حفاظت از منابع طبیعی و سرمایهگذاری بر منابع انسانی و صنایع هایتک و گردشگری میگذرد.
زمستانهای گرم، بهار بدون بارش، تابستان با گرمای زیاد و بارانهای شدید که آفت محصولات کشاورزی است و فصل پاییز دیرهنگام، همه از مواردی است که در سالهای اخیر بارها با آن برخورد داشتهایم. پیامدهایی که از دید علمی دلایل متعددی دارند، اما مهمترین دلیل آن دستکاری بشر و تخریبی بوده که در این نواحی با فعالیتهای مختلفی از جمله «معدنکاوی» رخ داده است.
این در حالیست که بسیاری از مناطق ایران و به ویژه مناطق مرکزی به دلیل تنوع آب و هوایی بسیار زیاد، پناهگاه حیات وحش بکر و بینظیری ایجاد کرده، تا جاییکه به تعبیر کارشناسان، قسمتهایی از این مناطق در شهرهای «نطنز»، «آران و بیدگل»، «اردستان»، «نایین» و بسیاری از شهرهای استان یزد و کرمان که در کوهپایههای مرکزی واقع شدهاند، به عنوان «آفریقای کوچک ایران» شناخته میشوند.
با نگاهی به نقشه ایران و در نظر گرفتن این ناحیه جغرافیایی با وضعیت کشورهای همسایه، بدون در نظر داشتن تغییرات آب و هوایی، نکات دیگری هم مشخص میشود. مثلا این که در هر زمان از سال میتوان چهار فصل را در سراسر ایران مشاهده کرد.
این که در استانی مانند کرمان میتوان کوهستان، جنگل، کویر و بیابان و دریاچه را همراه با رودخانههای دائمی دید، در مرکز ایران و استان یزد و در دل کویر مرکزی ایران کوهستان سربه فلک کشیده «شیرکوه» با باغات سرسبز را مشاهده کرد و یا در مسیر ترانزیت بینالمللی تهران به بندرعباس یا چابهار، تنها منطقه خوش آب و هوای کوهستان «کرکس» در نطنز را مشاهده کرد، جملگی نشان از یک طبیعت بسیار جذاب و دیدنی است که میتواند هر ساله میزان زیادی ارز را از طریق صنعت گردشگری به ایران سرازیر کند. اما متاسفانه گویا گردشگری و جذب سرمایه از طریق آن برای بسیاری جایگاه درخوری ندارد و یا بعضا به آن اهمیت نمیدهند.
چرا کوهستان نواحی مرکزی ایران اهمیت زیادی دارد؟
کوههای مرکزی رشتهکوهی است که از سنگهای آذرین و آذرآواری بیرونی و درونی تشکیل شده و در جهت شرق کوههای زاگرس و موازی با آن در امتداد شمال غربی-جنوب شرقی از شرق استان همدان تا کوه بزمان در بلوچستان در جنوب شرق ایران کشیده شده است. قلههای معروف آن، هم «کرکس» در استان اصفهان(جنوب نطنز)، «شیرکوه» در استان یزد(جنوب یزد) جبال بارز، کوه هزار و لاله زار در استان کرمان و کوه بزمان در استان سیستان و بلوچستان است.
کوههای مرکزی علاوه بر اسکان جمعیت انسانی موجب تمرکز گونههای مختلف و کمنظیر گیاهی و جانوری هم شده استدر مشرق آن دو کویر واقع شده که دشت کویر در شمال و دشت لوت در جنوب واقع است. نواحی مرتفع این کوهها به علت ارتفاع نسبتا زیاد، دارای آب و هوای کوهستانی است. به علت اختلاف دما بین این کوهستان با دشتهای مجاور، بادهای محلی مختلفی در نواحی مرکزی ایران تولید میشود. رطوبت اندکی که به دلیل ارتفاع زیاد، از جریانهای غربی یا جنوبی دریافت میشود به اعتدال نسبی هوا در نواحی مرتفع و کوهپایهها کمک میکند و موجب اسکان مردم و تشکیل روستاها و شهرهای مختلف در دامنهها و کوهپایههای این کوهها شده است.
نکته جالب توجه اینجاست که کوههای مرکزی علاوه بر اسکان جمعیت انسانی موجب تمرکز گونههای مختلف و کمنظیر گیاهی و جانوری هم شده است. مثلا به استناد پژوهشهای انجام شده پناهگاه حیات وحش «یخاب»(آران و بیدگل) ۱۰۰ گونه پرنده، ۲۲ گونه پستاندار و ۲۰ گونه خزنده شناسایی شده که برخی گونههای مشاهده شده مانند کرکس مصری، هوبره، عقاب صحرایی و لاک پشت مهمیزدار جزو گونههای لیست قرمز IUCN میباشند.
انواع کل و بز بومی ایران، پلنگ ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، گور ایرانی، آهو و جبیر، قوچ و میش، گرگ، سیاهگوش، گربه شنی، گربه وحشی، جبیر، زاغ بور و ... در این نواحی زیست میکنند.
این مناطق از تنوع زیستی منحصر به فردی برخوردار است که دلیل آن وجود تنوع تپوگرافی، ناهمگونی زیستگاه، همجواری با پارک ملی کویر و بکر بودن این منطقه است. کارکردهای تنوع زیستی برای انسانها بسیار فراوان است که یکی از این کارکردها ایجاد زمینهای برای زیستن و توسعه گردشگری طبیعی در این نواحی ا
در دل این مناطق آثار تاریخی متعددی نظیر قلعه «کرشاهی»، قلعه و چاپارخانه گرماب، قلعه سردار، قلعه و کاروانسرای سفیدآب و مجموعه باستانی کوشکو در منطقه کوه یخاب، «قلعه وشاق»، گنبدباز و ... در کوههای کرکس وجود دارند. دو کاروانسرای «دایره شکل» ایرانی، یکی در روستای «تُتماج» کیلومتر ۳۰ جاده کاشان به نطنز و دیگری در در کیلومتر ۶۰ جاده یزد -کرمان و بسیاری آثار تاریخی، طبیعی و جانوری هم در این مناطق قرار دارند، که استفاده از هریک از این موارد به عنوان جاذبه گردشگری، میتواند درآمد زیادی برای کشور و اشتغالزایی داشته باشد.
علاوه بر همه موارد فوق آنچه که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، نقش این کوهستان در تامین آب فلات مرکزی ایران است. کوهستان کرکس دومین منبع تولید آب در استان اصفهان بعد از زایندهرود، شیرکوه در استان یزد و هزار و لالهزار در استان کرمان، به عنوان بزرگترین منابع تولید آب در این نواحی هستند که نمیتوان از نقش آنها در جریان زندگی، اغماض کرد.
درآمد ناپایدار معادن و تخریب بدون بازگشت
طبق گزارشهای مختلف بیش از ۵۴۵ معدن در استان یزد، بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ معدن در استان کرمان، بیش از ۶۰ معدن در نطنز، ۱۵۰ معدن در کاشان، ۱۵ معدن در اردستان و ۱۷۵ معدن در شهرستان نایین در کوههای مرکزی ایران مشغول به فعالیت هستند. در مجموع میتوان گفت تنها در کوههای مرکزی از استان اصفهان تا استان کرمان بیش از ۵ هزار و ۵۴۵ معدن فعالیت دارد. این تعداد معدن شامل معادن سنگ تزیینی، مس، سرب، روی و ... است که برای برداشت، تخریبهای گسترده دارند. هرچند نمیتوان منکر درآمد و اشتغال این معادن برای کشور و مردم بود، اما باید در نظر داشت که این درآمدها نمیتوانند پایدار باشند و بالاخره بعد از مدتی به اتمام خواهند رسید که این تمام شدن همراه با تخریب گسترده بدون بازگشت است.
درآمد حاصل از معادن، تنها در کوتاهمدت جوابگوی نیازهای جامعه محلی و کشور بوده و در دراز مدت برای ادامه حیات در منطقه با حفظ اکوسیستم باید بسیار بیش از درآمد حاصل از معادن، برای ترمیم اکوسیستم و حفظ حیات در منطقه خرج کردباید در نظر داشت درآمد حاصل از معادن، تنها در کوتاهمدت جوابگوی نیازهای جامعه محلی و کشور بوده و در دراز مدت برای ادامه حیات در منطقه با حفظ اکوسیستم باید بسیار بیش از درآمد حاصل از معادن، برای ترمیم اکوسیستم و حفظ حیات در منطقه خرج کرد.
برخی از کشورهای توسعهیافته حتی از منافع کوتاه مدت معادن خود چشمپوشی کرده و آنها را تعطیل کردهاند. در این کشورها هرگونه فعالیت اقتصادی که همراه با تخریب محیطزیست باشد، به میزان زیادی ممنوع شده است. به عنوان مثال «سوئد» معدن طلای «بولیدن» را که بزرگترین معدن طلای اروپا هم هست، از سال ۱۹۶۷ به دلیل آثار تخریبی محیطزیستی تعطیل کرده است. فروش مواد خام به عنوان منابع درآمد، سالهای زیادی است که در کشورهای توسعهیافته طرفداری ندارد و این کشورها ترجیح میدهند تا درآمد خود را با سرمایهگذاری بر نیروی انسانی در مشاغلی مانند صنایع «های تک» و «گردشگری»، تامین کنند. این همان پتانسیلی است که مناطق مرکزی ایران به میزان بسیار زیادی از آن برخوردار است اما به دلیل توجه نداشتن کافی، این موضوع کمتر مورد استقبال است.
چه باید کرد؟
تنها متوسط برداشت سالانه سنگ از معادن نطنز برابر با ۹۳۶ هزار تن است. اگر متوسط قیمت هر تن سنگ(گرانیت و تراورتن) ۱میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد، تنها از یک منطقه معدنی در کوههای مرکزی، سالانه بیش از ۱ هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان برداشت سنگ صورت میگیرد. به طور مسلم قیمتگذاری برای محصولات معدنی در هر تن یا مترمربع کار سادهای نیست و این اعداد و ارقام به صورت تخمینی است. اما همین مقدار شاید در نگاه نخست بسیار زیاد باشد، اما در قیاس با تخریبی که در محیطزیست صورت میگیرد بسیار اندک است.
تجربه نشان داده که درآمد حاصل از فروش مواد خام پایدار نیست و بسیاری از کشورهای نفتخیز جهان هم برای دستیابی به درآمد پایدار سیاستهای خود را با صنعت گردشگری تطبیق دادهاند. بنا بر اعلام کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹، گردشگرانی که در دو ماه ژوئیه و اوت به این کشور حاشیه خلیج فارس سفر کردهاند، بیش از ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در این کشور هزینه کردهاند. این گردشگران هم شامل زائران اماکن مذهبی اسلامی و حجاج میشوند و هم گردشگران متفرقه. این رقم در قیاس با درآمد ایران از نفت در سال ۲۰۲۰ که بالغ بر ۷ میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار بوده قابل تامل است.
چنین وضعیتی به این معناست که عربستان سعودی در مدت دو ماه تقریبا درآمد بیش از یکسال نفت ایران را کسب کرده است. این در حالیست که جاذبههای گردشگری این کشور در قیاس با ایران بسیار کمتر بوده و حتی در این کشور یک رودخانه دائمی هم وجود ندارد. در صورتیکه در حاشیه همه کویرهای ایران رودخانه دائمی آب شیرین و اکوسیستم متناظر با آن وجود دارد و همین امر جاذبههای گردشگری را برای گردشگران خارجی ایجاد کرده است.
بسیاری از کشورهای آفریقایی مانند «کنیا» از نظر توسعهیافتگی از کشور ما عقبتر بوده و صنایع مهمی هم ندارند اما از راه سرمایهگذاری در پروژههای گردشگری طبیعی و بازدید از حیات وحش، درآمدی بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال به دست میآورند که بدون کوچکترین آسیب به طبیعت حاصل میشود.
حفاظت کامل منابع طبیعی و آثار تاریخی و سرمایهگذاری در مناطق ویژه گردشگری زیستی با توجه به تنوع جانوری و گیاهی مناطق مرکزی ایران بهترین راهحل برای ایجاد اشتغال و درآمد پایدار استمدتهای زیادی است که معادن در ایران فعالیت دارند، بنابراین باید لطمات ناشی از اقدامات آنها به طبیعت و زیست بوم کشور به طور جدی مورد اهتمام عمومی قرار گیرد. نکته حائز اهمیت این است که در محدوده فعالیت برخی معادن، تعدادی آثار تاریخی وجود دارد که میراث ملی کشور است و باید نظارت کافی در این گونه موارد باشد تا این آثار بیهمتا و متعلق به نسلهای مختلف ایرانیان، از هر گونه گزندی در امان باشند. به عنوان نمونه «قلعه وشاق» در کوهستان کرکس که از قلاع اسماعیلیه و دارای آثار باستانی متعددی است، چنین وضعیتی دارد.
باید پذیرفت فروش مواد خام و تخریب محیطزیست دیگر مورد تایید هیچ نهادی نیست چرا که جایی برای زیستن باقی نمیگذارد. تجربه کشورهای توسعهیافته و حتی آفریقایی نشان میدهد که راه توسعه و پیشرفت پایدار تنها از طریق حفاظت درست از محیطزیست گذر میکند. بنابراین حفاظت کامل از منابع طبیعی و آثار تاریخی و سرمایه گذاری در مناطق ویژه گردشگری زیستی با توجه به تنوع جانوری و گیاهی مناطق مرکزی ایران بهترین راه حل برای ایجاد اشتغال و درآمد پایدار است.
اخبار مرتبط
شهروندان نطنز از استخراج بی رویه معادن این شهرستان ناخرسند هستند
صدور مجوز معادن جدید در فلات مرکزی ایران/ مسائل زیست محیطی چه میشود؟
جمعي از مردم كمجان و طرقرود نطنز خواستار برخورد با معدن داران متخلف شدند.
نامه شهیدی برای شهید + دستخط
نامه شهیدی برای شهید + دستخط
شنبه, ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۶
شهید «اسماعیل شكوهيطرقي» از شهدای دوران دفاع مقدس است. نوید شاهد البرز نامه به یادگار مانده او را به برادر شهیدش را منتشر میکند.

به گزارش نوید شاهد البرز؛ شهید اسماعیل شكوهيطرقي، سوم تير 1347 در شهرستان تهران به دنيا آمد. پدرش حسن، در بنيادجانبازان كار ميكرد و مادرش طيبه نام داشت. دانش آموز دوم متوسطه در رشته تجربي بود. از سوي بسيج در جبهه حضور يافت. بيست و دوم اسفند 1363 در منطقه عملياتي بدر توسط نيروهاي عراقي بر اثر اصابت تركش به شهادت رسيد. مزار وي در گلزار شهداي روستای حصارک تابعه شهرستان كرج قرار دارد. برادرش عباسعلي نيز شهيد شده است.
شجاعترين مردم كسي است كه بر هواي نفساني خود غلبه كند. (رسول اكرم ص)
با سلام و درود بر امام زمان(عج) و نائب برحقش خميني بتشكن. اين قلب تپنده امت و با سلام بر رزمندگان عزيز كه مانند حسينبن علي(ع) و يارانش با كفار بعثي ميجنگند سخن خود را آغاز مينمايم.
عباس جان پس از عرض سلام سلامتي شما را از درگاه خداي منّان خواهانم و اميدوارم كه حالت خوب باشد. از احوال پدر و مادر و ديگر افراد خانواده خواسته باشي همه خوب هستند و هيچ ملالي ندارند جز دوري شما. عباس برادر شما محمدجواد و ابراهيم سلام ميرسانند ـ و آرزوي موفقيت براي شما دارند ـ معصومه خانم و طاهره خانم و فاطمه خانم و صديقه خانم همه آنها سلام ميرسانند و آرزوي خوش براي شما دارند ـ آقاي ابوالفضل و آقا قدرت و ديگر ساير وابستگان سلام ميرسانند و آرزوي تندرستي را براي شما دارند. عباس جان نامه شما در تاريخ 5/11/61 در روز سهشنبه به دست ما رسيد كه در آن 4 عكس قرار داده بودي و ما را از حال خود با خبر كردي و اميدوارم كه هميشه در تمام كارهايت خويش باشي. اگر توانستي باز هم نامه بنويس و يك تلفن بزن. ديگر عرضي ندارم. والسلام
برادر كوچك شما اسماعيل ـ ششم بهمن 1361


منبع: پرونده فرهنگی شهدا،اداره اسناد انتشارات، هنری
Perle de Safran Neguine de Targh
Panier
- POIVRES
- BAIES
- ÉPICES
- MÉLANGES D'ÉPICES
- SUCRES & SELS
- COFFRETS
- PÂTISSERIE
- BARBECUE
- BIO
- MOULINS À POIVRE
- ACCESSOIRES
- BLOG





Perle de Safran Neguine de Targh
Ref : CDPSDP04S
17,70 €
TTC
Le safran est utilisé en cuisine aussi bien pour son arôme que pour la couleur jaune d'or qu'il confère aux plats.
Ses caractéristiques en font un condiment très prisé dans le monde entier.
Le Comptoir des Poivres vous propose la "perle du safran": "Néguine" en Persan et seulement constitué de la partie supérieure du stigmate du crocus.
Un produit d'exception!
Note : le conditionnement de cet article ne convient pas aux coffrets
-+
AJOUTER AU PANIER
favorite_border En Stock
PartagerPartager
Paiement sécurisé
notre priorité
Un accompagenement
et des conseils privilégiés
Un emballage
soigné
Livraison & retours
Livraison offerte en France Métropolitaine dès 85€ d'achats*
Description
Perle de Safran Neguine de Targh
100% Safran (Crocus sativus L. Filaments)
Le safran fait partie de la famille des épices. Il est utilisé en cuisine aussi bien pour son arôme que pour la couleur jaune d'or qui confère aux plats. Ces caractéristiques aromatiques et colorantes en font un condiment très prisé dans le monde entier, et notamment dans la cuisine iranienne, confondue à tort dans le terme de « cuisine orientale ».
Le safran accompagne les poissons. Il se distingue dans une paëlla, une bouillabaisse, un tajine ou un risotto. Les cuisines espagnoles, marocaines ou italiennes raffolent des notes chaudes de cette épice colorée.
Son utilisation comme plante médicinale fait l?objet de nombreuses études concluantes. L?on prête à ses agents actifs ? dont le safranal et la crocine - un fort pouvoir antioxydant, mais aussi anticancéreux, antimutagène et immuno-régulateur.
La culture du safran
Le safran se cultive dans plusieurs pays du monde, y compris en France. Mais c?est en Iran que la culture de l?« or rouge » a débuté, il y a quelques milliers d?années. Délicate, la culture du safran requiert en effet un savoir-faire méticuleux. La cueillette est minutieuse, concentrée sur un temps particulièrement court (le crocus ne fleurit qu?une vingtaine de jours par an). La fleur ne se conserve pas longtemps (48 heures tout au plus). La fleur de safran, dont la conservation ne dépasse les 48 heures, comporte 6 pétales violets, trois étamines couleur jaune or et un pistil rouge. C'est ce fameux pistil composé de trois stigmates (filaments) qui, une fois séché, donne le safran tel qu?il est utilisé en épice.
Les pistils du crocus sativus sont collectés un à un puis ils sont « émondés », séparés et triés avec une extrême adresse. Un labeur exclusivement dédié aux femmes iraniennes : elles écartent les pétales du pistil, en extraient la tige et les étamines puis réservent précieusement la partie rouge supérieure : le stigmate.
Un travail d?orfèvre qui contribue au coût de ce produit d?exception.
Néguine : la perle du safran
Neguine signifie "Perle de Safran" en Persan. Il s?agit d?un produit exceptionnel, de la qualité la plus rare et réputée. Le vrai safran Néguine est constitué de la partie seule supérieure du stigmate de crocus. Une pièce au pouvoir aromatique extraordinaire, à la couleur rouge profond caractéristique et dont le travail est réalisé par des mains orfèvres.
Les villages de Targh et Natanz sont reconnus comme étant le berceau de la production de safran en Iran.
Le Comptoir des Poivres est allé à la rencontre des producteurs de ces deux villages pour vous rapporter le meilleur.
Le véritable safran Néguine est constitué de la partie seule supérieure du stigmate de crocus.
Ni partie blanche, ni partie jaune pour cette partie au pouvoir aromatique extraordinaire, à la couleur rouge profond si caractéristique et dont le travail est réalisé par des mains orfèvres.
En effet, au domaine Zabeti, les meilleures fleurs sont sélectionnées pour la qualité exceptionnelle de leurs stigmates épais et longs. Leur coupe est réalisée par des femmes qui ont la particularité est d?être d?anciennes boulangères ou pâtissières.
En Iran, les boulangères et pâtissières sont sensibles à la qualité de la farine qu?elles jugent au toucher.
La pulpe de leurs doigts, à force d?année à juger la qualité de la farine, est devenue ultra-sensible et peut juger de la douceur et de la texture des stigmates. Ces derniers sont choisis un par un et seule la partie rouge est préservée.
Il faut 70 à 80 extrémités de pistils pour obtenir 1 g de safran Néguine.
Les stigmates sont ensuite mis à sécher sur des plateaux en céramique pendant environ 72 heures, dans l?obscurité totale, et à température ambiante. Après séchage et une perte d?environ 80% de son poids d?origine, le safran est affiné en pots de verre hermétiques pour que cet or rouge se fige au meilleur de ses capacités.
Le reste des stigmates est utilisé pour la réalisation de mélange d?épices.
Chaque année, la Coopérative de Targh organise le test de coloration du safran. Chaque producteur dépose un gramme de safran dans sa propre cuve de lait. La qualité du safran de chacun est définie selon la coloration et l?aromatisation du liquide qui est ensuite utilisé pour la fabrication de glace «bastanie». Selon le test, un gramme de safran du domaine Zabeti colore et aromatise 500 à 600 litres de lait.
Nos accords parfaits : le safran Néguine Le Comptoir des Poivres se présente sous la forme de filaments dans une jolie bopite hermétique au thème persan. Prévoir 1 à 2 pistils par personnes, soit 3 à 6 filaments (1 pistil pesant environ 0,01 g).
Dans le cas d'un safran présenté en filaments tel que le nôtre; il vous faudra laisser infuser dans un peu de liquide tiède (eau, bouillon, sauce de votre préparation).
Attendre 5 à 10 minutes afin que l'infusion devienne bien jaune, puis l'incorporer à la préparation en début de cuisson.
Le safran est employé dans les cuisines arabes, européennes, indiennes, iraniennes ou d'Asie centrale.
Il est notamment utilisé tel un condiment pour le riz en Inde, en Espagne, en Iran et dans bien des pays.
Les amateurs de safran aiment sa touche de miel mêlée à ses notes métalliques. Utilisé en très faible quantité, le safran contribue à la coloration jaune-orangé des mets qu'il parfume. Toutes ces caractéristiques font du safran une épice très prisée pour les plats, les sauces, les gelées et confitures.
Une gelée ou une confiture à base de safran peut révéler un fromage.
Le safran sublime un curry, parfume une liqueur, aromatise une soupe. Il rendra un poisson exceptionnel.
Le safran s'utilise à merveille dans les entremets, les gâteaux et quatre-quarts les plus simples.
Une seule règle : ne jamais saisir le safran dans l'huile ou le beurre, mais l'incorporer dans un liquide.
Détails du produit
Targh rood
Targroud is a city in the central part of Natanz county in Isfahan province, Iran .
| through the river | |
|---|---|
| Country | |
| State | Esfahan |
| City | sarcasm |
| the part | Central |
| People | |
| population | 1,749 people (1395) |
| natural geography | |
| Height | 2035 |
| website | |
| National vehicle ID | |
| Statistical code | 2754 |
through the river On the map of Iran 33.34978567° North 51.79617367° East | |
Targ or Targ Rood has many localities, of which Tar، Abkeshe, Yahya Abad, Baghistan Baghistan and Baghistan Bala are the most important. The people of Targerud have the Targeese dialect and are warm-hearted, hospitable and friendly people. In 1390, based on Article (13) of the Law on Definitions and Rules of Country Divisions approved in 1362, Targ village from the Targ Roud sub-dehistan of the central part of Natanz city, after merging with the villages of Baghistan Bain, Yahi Abad, Baghstan Bala and Abkeshe from the same division in Isfahan province . It became a city and is known as the city of Targroud. [1] [2]
Contents
Ancient and historical worksEdit
Main article: Targah Castle
This foothill city has many ancient and historical monuments, such as the Parthian era clay castle with more than 2,200 years old, the 1400-year-old plantain tree, the Grand Mosque of the Ilkhani period, Targah lake and Chahar Samoon, and Hani baths, which are among the tourist attractions of Targah. named.
populationEdit
The population of this city in 1385 was equal to 1308 people (441 households, 663 men and 645 women), and in 1390 its population was 991 people (458 households, 516 men and 475 women) and after merging with nearby villages and establishing The city has a population of about 2,771 people. This city with its capacity in the tourism sector can grow in terms of population.
depended queriesEdit
ReferencesEdit
- ↑ 3 new cities added to the map of country divisions Archived 30 June 2015 by Fars News Agency's Wayback Machine
- ^ Three new cities added to state division map Archived June 30, 2015, at the Wayback Machine Government Information Database
Original text
برگهایی از تاریخ
عید نوروز
هجوم ماموران ستم شاهی پهلوی به مدرسه فیضیه قم(۳۲)
آغاز عملیات فتح المبین(۶۱)
شمال اصفهان، شهر گردشگری طرق رود و...
نگین گردشگری شمال اصفهان با ۱۸۰۰ جاذبه
اصفهان - شهرستان نطنز با یک هزار و ۸۰۰ جاذبه تاریخی و طبیعی پذیرای گردشگران نوروزی است.
خبرگزاری مهر -گروه استانها: شهرستان نطنز یکی از بزرگترین مراکز گردشگری ایران است، این شهرستان دارای یک هزار و ۸۰۰ جاذبه گردشگری است که ۱۲۰ جاذبه آن ثبت ملی شده است.
این شهرستان در کنار ابنیههای تاریخی مجلل و زیبایش باغشهری آرام و باصفاست که سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است که از گوشه و کنار میهن اسلامی و جهان به این سرزمین سفر میکنند، در این گزارش با بخشی از جاذبههای دیدنی این شهرستان آشنا میشویم.
مسجد جامع نطنز نماد صلح و سازش اسلامی
مجموعه مسجد جمعه (جامع) نطنز اثری شکوهمند و به جا مانده از دوران مختلف تاریخی است که عمده معماری و تزئینات آن مربوط به عصر ایلخانی است، این مسجد بین سالهای ۷۰۴ تا ۷۰۹ هجری ساخته شده است و دارای آجرکاری و کاشیکاری هایی در کتیبه، سر در و منارهها است، لایههایی از تزئینات مسجد نیز متعلق به دوره سلجوقیان است.
همچنین مسجد دارای یک گنبد آجری با قدمتی بیش از ۱۰۴۰ سال، میراب، دربهای چوبی نفیس، محراب، دهلیزها و ایوانهای زیباست که در کنار مناره بلند ۳۷ متری فاخرش چشم نوازی میکند.
در این مجموعه، بقعه شیخ نورالدین عبدالصمد اصفهانی نطنزی قرار دارد که شامل گنبدی هشت وجهی مخروطی شکل با تزئینات آجر و کاشیهای فیروزهای رنگ در جداره خارجی و مقرنسکاری گچی در جداره داخلی است و در قسمت قاعده گنبد کتیبهای بهصورت گچبری برجسته به خط ثلث روی زمینه گل و بوته کار شده است که شامل آخر آیه ۱۶۷ و ۱۶۸ و بخش اول آیه ۱۶۹ سوره آل عمران است. سردر خانقاه نیز دنیایی از هنر معماری و کاشیکاری است که به آثار تاریخی اصفهان فخر میفروشد.
در فاصله چند متری مسجد جامع، آتشکدهای قرار دارد که با قدمت بیش از ۱۸۰۰ سال مربوط به دوره ساسانیان است، بنایی چهارطاقی که روزگاری محل عبادت زرتشتیان بوده است.
نکته حائز اهمیت این است که با وجود تاریخ ساخت مسجد بعد از آتشکده و نزدیکی دو بنا به یکدیگر، این اثر چهارطاقی را معدوم نکردهاند و چنین قرابت بین ساختمانهای مربوط به ادیان مختلف نشان دهنده صلح اسلامی و سازش مسلمانان و زرتشتیان در این شهر بوده است و گویای این مطلب است که دین اسلام بر خلاف ادعای برخی، دین تحمیلی نبوده است بلکه آئینی پر از صلح و دوستی بوده و هست
ابیانه، برگ زرین تاریخ و فرهنگ نطنز
روستای ابیانه در فاصله ۳۵ کیلومتری از مرکز شهرستان نطنز قرار دارد، روستایی که به خانههای کاهگلی سرخ، کوچههای تنگ و باریک و قدمت یک هزار و ۵۰۰ سالهاش معروف است.
مردمان این روستا هنوز فرهنگ و رسوم گذشتگان خود را حفظ کردهاند که این امر را به خوبی میشود از لباسهای گلدار زنانش فهمید که گویی باغی از گل را در چارقد و پیراهن زیبایشان جای دادهاند.
ابیانه ۱۱ مسجد، یک آتشکده، دو زیارتگاه، سه قلعه و تعداد زیادی آسیاب و خانه تاریخی را در خود جای داده است. در کنار این بناهای ارزشمند محراب و درب مسجد جامع روستا بسیار دیدنی است.
از سوغات روستا میتوان به برگه خشک شده میوههای متنوع، گیوه، گلیم، لباسهای زیبا و خلاصه صنایع دستی اشاره کرد
طرق رود شهری کوهپایهای با قدمتی ۲ هزار و ۲۰۰ ساله
طرق یا طرق رود دارای محلات زیادی است که طار ،آبکشه، یحیی آباد، باغستان پایین و باغستان بالا از مهمترین آنها محسوب میشوند. اهالی طرقرود دارای گویش طرقی و مردمانی خونگرم مهمان نواز و صمیمی هستند.
این شهر کوهپایهای دارای آثار باستانی و تاریخی فراوانی است که برای نمونه میتوان به قلعه خشتی دوره اشکانی با بیش از ۲۲۰۰ سال قدمت، درخت چنار ۱۴۰۰ ساله، مسجد جامع دوره ایلخانی، دریاچه طرق و چهار سامون و حمام هانی اشاره کرد.
نطنز سرزمین سراسر تماشایی است
آری شهرستان نطنز از جاذبههایی همچون مسجد جامع سرشک که مشهد امام زاده محمد است تا مجموعه تاریخی افوشته، بافت تاریخی قصبه و محراب نفیس مسجد میر همه سرشار از هنر، تاریخ و اصالت است، برخوردار است، کویر بادرود و خالدآباد هم در کنار روستای ۶ هزار ساله اریسمان و امامزاده آقاعلی عباس گونهای متفاوت از جاذبههای تاریخی، مذهبی و طبیعی را به نمایش گذاشتهاند.
در واقع کمتر جایی را میتوان یافت که در فاصله ۳۰ کیلومتری آن هم کوههای پر از برف چون کرکس را داشته باشید و هم زیبایی آسمان زیبای شب کویر چون متین آباد را در چشم گردشگران به تماشا بنشینید.
