طرق وطار

بهشت رو زمین در طرق و طاره

زمین وکرکسش نقش و نگاره

 

 

دوچشمم از فراغش زار داره

خدایا لاله زارم شوره زاره

 

نگارا عمر بختم پای داره 

نگاه آخرینم طرق و طاره

قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای قم(۵۶)-

روز اقتصاد مقاومتی وکار آفرینی

ارتحال حضرت زینب (س)

تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه

حمل چوب غیر مجاز در طرق رود

 شرح خبر  
 
1400/11/19

توقیف حمل چوب غیر مجاز


بنا به گزارش مسئول مرکز جهاد کشاورزی........
بنا به گزارش مسئول مرکز جهاد کشاورزی طرقرود: در روز سه شنبه مورخ ۱۹ بهمن سال ۱۴۰۰، یک دستگاه ماشین بنز حامل چوب غیر مجاز در منطقه طرقرود(پریار) توقیف شد.
استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
 

ولادت حضرت امام علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)

آغاز ایام البیض(اعتکاف)

آب وخاک طرق رود

ما پرورده ی آب وخاک طَرقیم

شک نیست کزان دل نکندیم

 

درصفحه روز گارنیست چون دل

طرق اهل دل و ما اهل طرقیم

تفکر استراتژیک

کتاب آنچه در مورد تفکر استراتژیک باید بدانیم

کتاب آنچه در مورد تفکر استراتژیک باید بدانیم

انتشارات ایران نامگ

35,000 تومان

تعداد

 

افزودن به سبد خرید به این محصول علاقه مندم

امتیاز 3 از 1 رای 1 2 3 4 5

این محصول را به اشتراک بگذارید

 

مشخصات فیزیکی

قطع کتابرقعی
تعداد صفحه

175

نوع جلدشومیز

مشخصات فنی

نویسنده

پریسا توکلی طرقی

مترجم 
ناشر

انتشارات ایران نامگ

نوبت چاپ

1

تاریخ چاپ

1400

موضوع

جامعه شناسی

شابک

برگی از تاریخ

پیروزی انقلاب اسلامی ایران وسقوط نظام شاهنشاهی

توقف عمليات ساخت وساز در اراضي كشاورزي طرق رود

بر  
 
1400/11/19

حفظ کاربری اراضی


به گزارش مسئول اداره امور اراضی مدیریت....
به گزارش مسئول اداره امور اراضی مدیریت، طبق قانون هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی در قالب ایجاد بنا، دیوارکشی و...جرم بوده و ماموران جهاد کشاورزی مکلفند نسبت به توقف عملیات اقدام نمایند. لذا جهت برخورد با متخلفین امر در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ دو مورد توقف عملیات ساخت و ساز غیر مجاز و جمع آوری ادوات بنایی در اراضی کشاورزی طرقرود انجام شد.
استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است

برگی از تاریخ

روز نیروی هوایی

دشواری های ایجاد شده توسط معدن داران  اطراف کرکس برای منطقه طرق رود

مدیر کانون مردمی جوانان آینده‌نگر در گفت‌وگو با «پیام ما» از فعالیت دوباره 9 معدن نطنز بعد از پایان مجوز خبر می‌دهدزندگی«کر کس» در دست معادنبعضی از معادن دو سال بعد از پایان مجوز، پروانه‌های فعالیتشان را تمدید کردند این معادن بسیار بیشتر از حد مجاز از کوه برداشت می‌کنند که همین هم یکی از موارد اصلی تخلفی است که شاهد بوده‌ایم

زندگی«کر کس» در دست معادن شماره زندگی«کر کس» در دست معادن | 00/11/19

سه شنبه 19 بهمن 1400

|پیام ما| پای معدن‌کاران از دهه شصت به دامنه «کرکس‌کوه» باز شد؛ منطقه‌ای در نطنز که یکی از بهترین زیستگاه‌های طبیعی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود، زیر بار لودرها رفت و در حدود 69 معدن از دل کوه‌هایش سر برآوردند. 24 معدن در منطقه طرقرود، ۱۲ معدن در منطقه اوره و ۴ معدن هم در روستای کمجان قرار دارند. این نام معادنی است که از سال‌ها پیش، بیش از توانشان از آنها برداشت می‌شود و از سویی تعدادی از آنها با وجود پایان یافتن پروانه استخراج و زمان تعیین‌شده، به صورت غیرقانونی پروانه‌هایشان را تمدید کرده و همچنان مشغول به کارند. ناهید قاسمی، مدیر کانون مردمی جوانان آینده‌نگر (کُمجان) که مدت‌هاست برای جلوگیری از نابودی کوه کرکس همراه دیگر فعالان تلاش می‌کند به «پیام ما» می‌گوید تعداد معادنی که مجوز استخراج آنها تمام شده اما همچنان مشغول به کارند 9 معدن است. معادن سنگ تراورتن و گرانیتی که برداشت بی‌رویه از آنها و تخریب در مسیرشان، حیات منطقه حفاظت‌شده «کرکس» را به خطر انداخته است.

در حال حاضر در منطقه کرکس‌کوه چند معدن وجود دارد که مجوز استخراج آنها تمام شده اما همچنان مشغول به کار هستند؟
در حدود 9 معدن در این منطقه داریم که دو سال مانده به زمان پایان مجوزشان، آن را تمدید کردند که کاملا غیرقانونی بود. از سویی این معادن بسیار بیشتر از حد مجاز از کوه برداشت می‌کنند که همین هم یکی از موارد اصلی تخلفی است که شاهدش بوده‌ایم.
بیشترین اثرات مخربی که این معادن در طول سی سال گذشته داشته‌اند، بر کدام مناطق بود؟
منطقه کرکس از مناطق مهم کشور است. از سمت جنوب شرقی به کویر بزرگ اردستان و از سمت غرب و جنوب غربی به بیابان‌های حد فاصل شهرهای اصفهان و میمه مشرف است. این منطقه در منتهی‌الیه شمال شرقی استان اصفهان و همجوار با اکوسیستم بیابانی و نزدیک به پارک ملی کویر قرار گرفته است. وجود ‌کوه‌های بلند نظیر رشته‌کوه و قله کرکس موجب تغییرات پر دامنه آب و هوایی در این منطقه شده به طوری که کاملاً آن را از مناطق همجوار خود متمایز ساخته. این منطقه یکی از بهترین زیستگاه‌های طبیعی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود و شامل مجموعه ارتفاعات سنگلاخی و بسیار مرتفع و همچنین تپه ماهورها بوده که این ارتفاعات در قسمت‌های مختلف، دشت‌های جلگه‌ای کوچکی را احاطه کرده‌اند. این منطقه شامل کوه کرکس با ارتفاع ۳۸۹۵ متر و ارتفاعات پیرامون است که مهم‌ترین آنها عبارتند از : کوه‌های زیر پل، هشاش، ریزنده، لالیوان، کمر سیاه، غلبه شاه، ارشد، کش‌قبله، دو میلان، توک‌برار، سفید، قلعه و شاق، لاحرص، دو گلجیون و پای میل. در چنین اکوسیستمی معدن کاری آن هم به صورت گسترده می‌تواند تخریب‌های گوناگونی را ایجاد کند. تخریب آب، هوا و زمین در طول تمام سال‌های گذشته گسترده بود. اما یکی از بیشترین آثار مخرب، خشکی درختان است. سال 90 از طرف جهاد کشاورزی برگه‌ای داریم که در آن این سازمان می‌گوید معادن عاملی بوده که به مرور درختان خشک شوند و این خشکی تمام درختان را در بر می‌گیرد. این معادن اغلب طرق رود، اوره و کمجان را دربرمی‌گیرد. علاوه بر این قنات‌های منطقه، آب‌های سطحی و زیرزمینی و … همه درگیرند و آلودگی‌های مختلفی که این تعداد گسترده معدن ایجاد کرده بیش از حد انتظار است.
بر اساس قانون، معادن نباید بیشتر از ۲۵ سال استخراج و بهره‌برداری داشته باشند اما در همین منطقه کوچک معادنی وجود دارد که بهره‌برداران با گذشت بیش از ۲۵ سال هنوز هم مشغول تکه تکه کردن کوهستان کرکس و انتقال آن به کارخانه‌های مربوطه هستند. آیا شکایتی از سوی وزارت صنعت انجام گرفته؟
یکی از مواردی که در این سال‌ها شاهدش بودیم لابی موجود معدن‌کاوان در ادارات مختلف است. قدرت و پول بسیاری پشت این ماجراست و ما در این مدت‌ها دیدیم از هر در که وارد می‌شویم آنها تلاش می‌کنند تا آن در را ببندند.
اهالی طرق رود در سال ۱۳۹۴ آرایی را تحت عنوان مصوبه شورای عالی معادن کسب کنند و مقرر شده که از صدور هرگونه مجوز جدید در منطقه جلوگیری شود. اهالی ابیانه (کمجان) هم در سال ۹۷ موفق شدند رای قطعی و لازم‌الاجرایی را دریافت کنند که براساس آن معدن‌کاوان ملزم به رعایت ملاحظات محیط‌ زیستی شدند اما سال 99 وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبه بازنگری داد. بعد از این بازنگری چه اتفاقی افتاد؟
شورای معادن هیچگاه نمی‌تواند رای خود را نقض کند اما همین لابی که در موردش صحبت شد باعث چنین اتفاقی بود. در سال 97 شورای عالی معادن رایی را صادر کرد که بر اساس آن بنا به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده نطنز در مجلس و تعدادی از اهالی منطقه اوره دایر بر بررسی عملکرد بهره‌برداران معادن تراورتن منطقه ابیانه (کمجان) شامل معادن یارند نطنز، ابیانه، کمجان و کش‌قبله نطنز و معادن گرانیت منطقه اوره نطنز، شامل معادن گرانیت طامه، غرب اوره نطنز، قبله کوه اوره نطنز، گندم آباد نطنز، لایار نطنز ،گدار سیاوش، فتوح‌آباد نطنز، اوره نطنز، شمال غرب اوره نطنز، شمال اوره نطنز، کوه سرسخت اوره نطنز ،کوه کرکس نطنز، لاگهر اوره نطنز، اوره احرار، الهی نطنز و قلعه وشا نطنز از نظر انجام تعهدات و رعایت ضوابط محیط زیستی مورد سوال گیرند و قرار شد فعالیت بهره‌برداران در ساعات کاری و فقط در طول روز صورت امکان پذیرد و از فعالیت شبانه و ایام تعطیل رسمی خودداری شود، افزایش تناژ و استخراج بیش از میزان استخراج اسمی مندرج در پروانه بهره برداری (حتی به میزان ۲۵ درصد) ممنوع شد، تمدید پروانه بهره‌برداری معادن مورد اشاره ممنوع اعلام شد مگر با طرح موضوع در شورای عالی معادن و موارد دیگر در این رای آمد. از جمله صحبت از قنات‌ها و چشمه‌های روستای اوره به میان آمد اما در نهایت این شورا رای خود را مورد بازنگری قرار داد و حداقل شاهد بودیم که پروانه‌های معدنی تمدید شدند. این نکته بسیار عجیب است اما به راحتی در منطقه اتفاق افتاد.
منطقه شکار ممنوع کرکس کوه که تعداد زیادی از این معادن را در دل خود جای داده است، از سال ۱۳8۶ به منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کرد. بعد از این اتفاق باید سازمان محیط زیست وارد عمل می‌شد، این سازمان در این مدت چقدر برای کاهش آسیب تلاش کرد؟
توجیه این است که معادن ابتدا مجوز گرفته‌اند و بعد از این مجوز مناطق به شکار ممنوع و حفاظت شده بدل شده است. این توجیه از هر سو که بررسی شود توجیه اشتباه و غیرکارشناسی است. اما با این وجود شاهد این نگاه هستیم و این سازمان برای حل مشکل کار خاصی انجام نداده است. همچنین نامه‌ای داریم که سال 93 آقای ظهرابی که آن زمان مدیر کل حفاظت محیط زیست اصفهان بودند به شرکت برناسنگ بادرود بهره بردار معدن ابیانه کمجان نوشتند. در این نامه که در مرداد سال 1393 نوشته شده ایشان علاوه بر برشمردن نواقص محیط زیستی این معدن، به صراحت و بر اساس قوانین اعلام کرده با توجه به واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده، امکان تمدید آن بعد از پایان مهلت وجود ندارد و حتی ذکر شده است این موضوع را در برنامه ریزی های خود مدنظر قرار دهند. سال 98 مهلت پایان می یابد و حتی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت در نامه ای خواهان خروج ماشین آلات این معدن می شود. اما سال 99 مجوز بهره‌برداری این معدن تمدید می‌شود. به نظر شما از سال 93 تا 99 چه اتفاقی افتاده است که یک معدن مضر برای محیط زیست که امکان تمدید بهره برداری آن بر اساس قانون وجود ندارد، تبدیل به معدنی می‌شود که امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد؟ همه این پرسش‌ها تاکنون بی‌پاسخ مانده و متاسفانه کسی هم تاکنون جواب درستی به آن نداده است.

 

شهادت حضرت امام علی النقی الهادی(ع)

انفجار مشهد،مرگ سه نفر همشهري طرقي(طرق رود)

انفجار تلخ برای پنج کارگر «حلوا شکری بیدک» / خیلی ها آرام خوابیدند!

فوریه 4, 2022 از arman

 

انفجاری تلخ برای پنج کارگر

 

اعداد و آمار کافی نیست. برای نشان دادن غم خانواده هایی که عزیزان خود را در انفجار کوره در کارگاه های ناایمن در سراسر کشور از دست دادند، شماره ای در دسترس نیست. 

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، «انفجار پشت انفجار»; بیگ بنگ در محل کار، در یک کارگاه بسته، به معنای قربانی کردن جان کارگران است. کارگرانی که در سنین پایین جان خود را به دلخراش ترین شکل ممکن در کوره بلند یا بخاری برای یک لقمه نان از دست می دهند.

 

اعداد و آمار کافی نیست. برای نشان دادن غم خانواده هایی که عزیزان خود را در انفجار کوره در کارگاه های ناایمن در سراسر کشور از دست دادند، شماره ای در دسترس نیست. عمق فاجعه را فقط مادر یا همسری می داند که صبح با چمدان یا لقمه ای نان و پنیر عزیزش را به کارگاه می فرستد و پس از چند ساعت خبر می رسد که آن عزیز زحمتکش در انفجار کوره ذوب شده است. گاهی اوقات انفجار آنقدر شدید است که برای شناسایی آن باید از آزمایش DNA استفاده شود.

 

دو نمونه انفجار: مرگ 5 کارگر، جراحت شدید یک نفر

 

«امیرحسین پورسعیدآباد 31 ساله، مرتضی غفور رشید 52 ساله، میثم ابوالحسنی 27 ساله و روح الله سیف الهی طرقی 42 ساله»؛ این چهار نفر ساعت 18:30 روز 18 بهمن ماه بر اثر انفجار در کارخانه حلوا شکری بیدک واقع در کیلومتر 14 جاده کلات (فاز 4 شهرک صنعتی کلات) در استان خراسان رضوی جان خود را از دست دادند.

 

جسد چهار کارگر به قدری تکه تکه شده بود که شناسایی آنها دشوار بود. صادق صفری (قاضی ویژه قتل عمد مشهد) در تازه ترین گزارش از حادثه در کارخانه حلوا شکری بیدک گفت: علت انفجار مرگبار شب گذشته انفجار دیگ تازه نصب شده بود و کارگران در مرحله آزمایش بودند. برای تحویل.”

 

وی تصریح کرد: شدت انفجار به حدی بود که اجساد کارگران تخریب شد و در ابتدای تحقیقات امکان تعیین تعداد قربانیان وجود نداشت. ناگهان در حین تست عملکرد دیگ بخار بر اثر فشار منفجر شد. (در برابر “فشار چهار برابر” مقاومت کرد، اما وقتی فشار به شش برابر رسید، دیگ منفجر شد).

 

علاوه بر چهار کارگر کشته شده، یک نفر نیز زخمی شده است. کارگری که در بخش سوختگی بستری است و طبق آخرین گزارش ها وضعیت جسمانی وی بسیار وخیم است.

 

 

حافظ ابو نصر تميمي طرقي اصفهاني

احمد طرقی اصفهانی

حافظ ابونصر احمد بن محمّد بن احمد بن حسین بن احمد بن قاسم بن طیب تمیمی طرقی اصفهانی از محدّثین اصفهان است. از قریه «طَرق» بوده که اکنون از قراء نطنز است، در علم حدیث و طرق روایت استادی مسلّم بوده، و خطّ خوشی داشته، از بسیاری حدیث شنیده از آن جمله است: ابوسعد محمّد بن ابی عبداللّه مطرّز، ابوالعلا محمّد بن عبدالجبّار فرسانی، ابوالقاسم غانم بن محمّد برجی و ابوعلی حدّاد. ظاهراً در قرن ششم هجری می زیسته [است]، سال وفاتش به دست نیامد.[2]

تميمي طرقي اصفهاني

ب : معجم البلدان نویسنده : الحموي، ياقوت    جلد : 4  صفحه : 31
إلى مصر وألزمه الاقامة بها وأذكى عليه أن لا يفارقها إلى أن قيد الافضل فصرف إلى الاسكندرية فرجع بحالته إلى أن توفي بها سنة 520. الطرغشة: ماء لبني العنبر باليمامة، عن الحفصي. طرغلة: بفتح أوله، وسكون ثانيه، وغين معجمة مفتوحة، ولام مشددة مفتوحة: مدينة بالاندلس من أقاليم أكشونية. الطرفاء: نخل لبني عامر بن حنيفة باليمامة، وإياها عنت بقولها: هل زاد طرفاء القصب * بالقرب مما أحتسب ؟ طرفة: بالتحريك، والفاء، بلفظ اسم الشاعر، مسجد طرفة: بقرطبة من بلاد الاندلس، نسب إليه أبو عبد الله محمد بن أحمد بن مطرف الكناني الطرفي، قال أبو الوليد الاندي: يعرف بالطرفي لانه كان يلتزم الامامة بمسجد طرفة بقرطبة، له اختصار من كتاب تفسير القرآن للطبري وجمع بين الغريب والمشكل لابن قتيبة، وكان من النبلاء الفضلاء، روى عنه أبو القاسم بن صواب. طرف: بالتحريك، وآخره فاء، قال الواقدي: الطرف ماء قريب من المرقى دون النخيل وهو على ستة وثلاثين ميلا من المدينة، وقال محمد بن اسحاق: الطرف من ناحية العراق له ذكر في المغازي، وطرف القدوم، بتشديد الدال وضم القاف، قال أبو عبيد البكري: قدوم ثنية بالسراة، مخفف، والمحدثون يشددونه، وقد ذكر في موضعه، وقال عرام: بطن نخل ثم الاسود ثم الطرف لمن أم المدينة تكتنفه ثلاثة أجبال أحدها ظلم، وهو جبل شامخ أسود لا ينبت شيئا، وحزم بني عوال، وهما جميعا لغطفان. طرق: بالتحريك، وآخره قاف، والطرق في لغتهم: جمع طرقة وهي مثل العرقة والصف والرزدق وحبالة الصائد ذات الكفف، والطرق أيضا: ثني القربة، والطرق: ضعف في ركبتي البعير، والطرق في الريش: أن يكون بعضها فوق بعض، والطرق: موضع بينه وبين الوقباء خمسة أميال. طرق: بسكون ثانيه، وفتح أوله، وآخره قاف: قرية من أعمال أصبهان قرب نطنزة كبيرة شبه بلدة، بينها وبين أصبهان عشرون فرسخا، ينسب إليها جماعة وافرة من أهل الرواية والدراية، وقال أبو عبد الله الدبيثي في ترجمة محمد بن ظفر بن أحمد ابن ثابت بن محمد الطرقي الازدي: إن طرق المنسوب إليها من نواحي يزد ولعلها غير التي بأصبهان ويجوز أن تكون بينهما فتنسب إلى هذه وهذه، والله أعلم، ومن متأخريهم أبو نصر أحمد بن محمد بن أحمد بن الحسين بن أحمد بن القاسم بن الطيب بن طاهر بن عبد الله بن الهذيل بن زياد بن العنبر بن عمرو بن تميم الحافظ الطرقي الاصبهاني، ذكره أبو سعد في التحبير ووصفه بالحفظ ولم يذكر وفاته وقال: كان حافظا فاضلا عارفا بطرق الحديث حريصا على طلبه حسن الخط كثير الضبط ساكنا وقورا سليم الجانب، سمع أبا سعد محمد بن أبي عبد الله المطرز وأبا العلاء محمد بن عبد الجبار الفرساني وأبا القاسم غانم بن محمد البرجي وأبا علي الحداد، ومنهم أبو العباس أحمد ابن ثابت بن محمد الطرقي، كان حافظا متقنا، سمع بأصبهان أبا الفضل المطهر بن عبد الواحد وأبا القاسم ابن اليسري وأبا علي التستري وغيرهم. 
 

جان باختن سه نفر از همشهريان طرقي (طرق رود)در فاجعه انفجار كارخانه شهرك صنعتي كلات مشهد

ریز معجزه آسای ۵۰ کارگر از مرگ 

فاجعه تلخ انفجار در کارخانه حلواشکری مشهد در حالی روز گذشته با کشف بقایای دیگری از اجساد قربانیان این حادثه وارد مرحله جدیدی شد که خوشبختانه حدود 50 کارگر این مجموعه چند دقیقه قبل از انفجار، محل را ترک کرده بودند.

به گزارش خراسان، قاضی ویژه قتل عمد مشهد که دقایقی بعد از وقوع این حادثه وحشتناک، در شهرک صنعتی جاده کلات حضور یافته بود، روز گذشته درباره آخرین تحقیقات و اقدامات قضایی در خصوص این فاجعه تاسف بار به خراسان گفت: تلاش نیروهای امدادی به دلیل گستردگی آوار ناشی از انفجار تا ظهر روز گذشته ادامه یافت که در نهایت بقایای اجساد قربانیان از زیر آوار بیرون کشیده شد و به پزشکی قانونی انتقال یافت.

قاضی دکتر صادق صفری افزود: با توجه به اهمیت موضوع گروهی از متخصصان پزشکی قانونی بررسی های علمی و تخصصی را برای تعیین هویت قربانیان آغاز کردند و ظهر روز گذشته اجساد تحویل خانواده های آنان شد.

وی با اشاره به نظر پزشکان قانونی، علت مرگ این افراد را صدمات ناشی از انفجار ذکر کرد و گفت: تنها مصدوم این حادثه تلخ نیز از بیمارستان شهید هاشمی نژاد به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شد و تحت درمان قرار دارد اما در وضعیت بسیار وخیمی به سر می برد.

بازپرس شعبه 208 دادسرای عمومی و انقلاب تصریح کرد: شدت این انفجار به حدی بود که بتن های سنگین و تیرآهن های ساختمان به فاصله های دوری پرت شده و سوله کارخانه به طور کامل فرو ریخته بود.

وی گفت: با وجود این، علاوه بر امدادگران آتش نشانی که از لحظات اولیه انفجار تلاش گسترده ای را برای امدادرسانی آغاز کرده بودند، نیروهای امدادی هلال احمر نیز صبح روز گذشته چندین ساعت از «سگ های زنده یاب» برای جست وجو در زیر آوارها استفاده کردند تا اگر فردی احتمالا در زیر آوار مانده است، امدادرسانی شود.

قاضی دکتر صفری با تاکید بر تخریب چند خودرو اضافه کرد: طبق اظهارات برخی افراد و شاهدان، حدود 50 کارگر در این کارخانه مشغول کار بودند که فقط چند دقیقه قبل از انفجار با اتوبوس از محل کار خارج شده اند که اگر این حادثه هنگام حضور همه کارگران رخ می داد، فاجعه ای وحشتناک و باورنکردنی به وقوع می پیوست و دیگر ضایعه ای جبران ناپذیر بود ولی آن ها معجزه آسا از مقابل سوله مذکور عبور کرده‌اند و بعد این حادثه اتفاق افتاده است.

این مقام قضایی همچنین درباره آخرین اقدامات قضایی گفت: پرونده مذکور به طور ویژه و خارج از نوبت با دقت و سرعت رسیدگی می شود و هم اکنون از کارشناسان حوادث کار و دیگر متخصصان مربوط خواسته ایم تا بلافاصله تحقیقات خود را برای شناسایی و مقصران احتمالی آغاز کنند و ممکن است طی روزهای آینده افرادی برای پاسخ گویی به دادسرا احضار شوند.

وی افزود: پیمانکار نصب دیگ بخار و سه تکنیسین نصاب که از تهران به مشهد آمده بودند، در این حادثه جان خود را از دست داده اند اما باز هم تاکید می کنیم که رعایت نکات ایمنی و هشدارهای کارشناسان آتش نشانی و متخصصان در راه اندازی کارخانجات یا کارگاه های تولیدی، سنگ اندازی در مسیر توسعه یا تولید نیست بلکه جزء جدایی ناپذیر از «تولید» است که باید توسط کارفرمایان مورد توجه قرار گیرد اگرچه با کاغذ بازی و بوروکراسی در این امور به شدت مخالف هستیم ولی «ایمنی و امنیت» از اصول اولیه راه اندازی کارخانجات تولیدی است.

قاضی صادق صفری در پایان از نیروهای انتظامی، امدادگران و کارشناسان قدردانی کرد و گفت: تحقیقات دادسرا با سرعت انجام می شود تا این مرکز تولیدی که از مدت ها قبل در مشهد فعالیت دارد همچنان به مسیر تولید بازگردد و نکات ایمنی نیز در آن رعایت شود.

در همین حال معاون عملیات آتش نشانی مشهد نیز که به همراه نیروهای امدادگر در محل وقوع انفجار حضور داشت درباره علت این حادثه مرگبار به خراسان گفت: بررسی های کارشناسان آتش نشانی بیانگر آن است که این حادثه به صورت غیرعمدی رخ داده و تنها یک «اتفاق» منجر به این فاجعه مرگبار شده است.

آتشپاد دوم مهدی رضایی با اشاره به پایان عملیات امدادی اضافه کرد: عملیات با ایمن سازی محل به پایان رسید و جست و جوها برای یافتن بقایای اجساد خاتمه یافت و اکنون ارزیابان سازمان آتش نشانی برای تعیین خسارت های وارد شده که بسیار سنگین است در محل مستقر هستند و تیم کارشناسی نیز بررسی علت اصلی انفجار دیگ بخار را در دستور کار دارند.

این مقام ارشد آتش نشانی مشهد با بیان این که طبق اظهار نظرها خوشبختانه دقایقی قبل از وقوع انفجار حدود ۵۰ تن از کارگران محل کار خود را ترک کرده بودند، تصریح کرد: «ایمنی» از اولویت‌های اصلی در راه اندازی کارخانجات است و سازمان آتش نشانی به طور رایگان هرگونه مشاوره ای را به متقاضیان ارائه می دهد تا از وقوع چنین فجایع دلخراشی جلوگیری شود. آتشپاد دوم رضایی خاطر نشان کرد: اگرچه آتش نشانان بدون وقفه برای امدادرسانی به مردم تلاش می کنند اما مشاهده این صحنه‌های تلخ و بیرون آوردن بقایای اجساد قربانیان یک حادثه برای آنان دردناک تر است.

وی به متصدیان و مالکان مراکز تجاری و تولیدی توصیه کرد: هشدارهای کارشناسی آتش نشانی را قبل از وقوع این گونه حوادث فاجعه بار جدی بگیرند و پیش از راه اندازی هر شغلی، ابتدا به موضوعات «ایمنی» توجه کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نتیجه بررسی های کارشناسان آتش نشانی بعد از پایان تحقیقات میدانی به مرجع قضایی اعلام می شود.

در این حادثه تاسف بار امیرحسین پورسیدآباد 31ساله، مرتضی غفوررشید 52 ساله، میثم ابوالحسنی 27 ساله و روح ا... سیف الهی طرقی 42 ساله جان باخته اند.

هواي طرق

 هوا در طرقرود شهر

زمان دقیق در طرقرود:

1

 

8

 

3

 

6

 

چهار شنبه, فوریه 2 2022

خورشید:  طلوع خورشید 06:58, غروب 17:35.
ماه:  طلوع ماه 08:02, غروب ماه 18:56, فاز ماه: هلال فزاینده هلال فزاینده
 میدان ژئومغناطیس: طوفان متوسط

 

عصراز 18:00 تا 00:00واضح +2...+4 °Cواضح

جنوب غرب

باد: وزش نسیم ملایمجنوب غرب, سرعت 2-3 متر \ ثانیه
گشتاور های باد: متر \ ثانیه
رطوبت نسبی: 30-56%
ابری: 2%
فشار اتمسفر: 793-796  اینچ
دید: 100%

بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به ایران  وآغاز دهه مبارک فجرانقلاب اسلامی

گزارش پیش‌نشست همایش بین‌المللی دوسالانه فرهنگ و زبان‌های باستانی

کهن‌ترین اشاره‌ به تاریخ ایرانیان در یشت‌های اوستا است/ جلوه‌های درخشان تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی

رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی گفت: کهن‌ترین اشاره‌ به تاریخ ایرانیان در یشت‌های اوستا است و ذکر نام ایران و جغرافیای ایرانی؛ با روی‌کار آمدن هخامنشیان باز این کتیبه بیستون است که نخستین تاریخ‌نگاری ما در آن نوشته شده است. با ظهور اشکانیان و ساسانیان تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی جلوه‌های تازه یافت.

کهن‌ترین اشاره‌ به تاریخ ایرانیان در یشت‌های اوستا است/ جلوه‌های درخشان تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ پیش‌نشست همایش بین‌المللی دو سالانه فرهنگ و زبان‌های باستانی، به‌همت پژوهشکده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به‌صورت غیرحضوری برگزار شد. در این پیش‌همایش سیزده نفر از پژوهشگران و استادان به ارائه مقاله و سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این نشست رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی طی سخنانی گفت: پژوهشکده زبان‌شناسی بسیار مفتخر است که میزبان سومین همایش دوسالانه فرهنگ و زبان‌های باستانی است. دو همایش پیشین به‌صورت داخلی در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران برگزار شد. سومین همایش دوسالانه به‌صورت بین‌المللی در پژوهشکده زبان‌شناسی تصویب شد. پژوهشکده زبان‌شناسی سابقه‌ای 50 ساله در پژوهش و مطالعه زبان‌های ایران باستان و زبان‌شناسی و گویش‌های ایرانی دارد و همچنین افزون بر 30 سال فعالیت آموزشی در دو زبان‌های باستانی و زبان‌شناسی همگانی در مقطع ارشد و دکتری دارد که با این پشتوانه توانسته این همایش مهم را به‌صورت بین‌المللی پیش ببرد.

دکتر نصراله‌زاده ادامه داد: نخستین تجلیات اندیشه ایرانی به‌صورت شعر ظهور یافت که مبتنی بر عمیق‌ترین دیدگاه در خصوص خیر و شر بود. این سرودها که نامش گاهان است، به یک تعبیر مربوط به حدود 1200 سال پیش از میلاد است؛ این اندیشه ایرانی تأثیری مهم در اندیشه جهان آن روز داشته است. با مهاجرت ایرانیان، زبان اینان، به‌صورت شفاهی، گسترش یافت تا این‌که در زمان داریوش هخامنشی و در کتیبه بیستون یک زبان ایرانی، مشهور به فارسی باستان، به کتابت درآمد. از این زمان و با تأسیس دو سلسله دیگر ایرانی، یعنی اشکانیان و ساسانیان، دو گروه زبانی پهلوی اشکانی و فارسی میانه ساسانی در قلمرو این دو سلسله توسعه یافت.

پس از رفتن ساسانیان و آغاز دوره تازه، که موسوم به دوره فارسی نو است، در نبود سلسله‌ای مسلط ایرانی، زبان فارسی، یا فارسی دری، سامان یافت و قدرتمند شد و توانست افزون بر هزار سال زبان، ادب و فرهنگ حکومت‌های متنوع غیرایرانی شود. زبان فارسی نو با قدرت فقیهان ایرانی خراسان بزرگ توانست در جایگاه زبان دین نیز بنشیند. در این دوره باز شاعری دیگر، فردوسی و شاهنامه او، در استحکام این زبان و نوشتن تاریخ به زبان شعری نقشی مهم داشت. این دوره نو تاکنون با قدرت ادامه یافته و این پیوستار زبانی در طول تاریخ ایران نقشی مهم در تداوم هویت ایرانی داشته است. در همراهی با زبان، تاریخ ایرانی هم از همین پیوستاری و پیوستگی در درازای زمان و تا اکنون برخوردار بوده است.

وی شرح داد: کهن‌ترین اشاره‌ به تاریخ ایرانیان در یشت‌های اوستا است و ذکر نام ایران و جغرافیای ایرانی؛ با روی‌کار آمدن هخامنشیان باز این کتیبه بیستون است که نخستین تاریخ‌نگاری ما در آن نوشته شده است. با ظهور اشکانیان و ساسانیان تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی جلوه‌های تازه یافت. در اواخر دوره ساسانی به سبب شرایط خاص سیاسی، در غرب روم و در شرق هجوم بیابانگردان مخرب که دلاوری و سلحشوری اشکانیان و ساسانیان در برابر این دو، ساحت ایران را نگه داشت، موجب تاریخ‌نگاری تازه‌ای از سویِ ساسانیان شد که «خدای‌نامه» نام گرفت.

این شکل تاریخ‌نگاری، که در شاهنامه هم انعکاس یافته، مبتنی است بر پیشدادیان و کیانیان و اندکی اشکانیان و ساسانیان. این تصور از تاریخ که علت خاصی داشته و خبری از ماد و هخامنشی یا تفصیل اشکانیان نیست تا دوره معاصر ادامه یافته و مبنای فهم ایرانیان از گذشته تاریخی بود. در دروه قاجار به‌سبب شرایط خاص جهانی و توسعه قدرت‌های استعماری، تصرف هند و غیره و قرائت کتیبه‌های تخت‌جمشید و بیستون و کتیبه‌های ساسانی و کشفیات باستان‌شناسی و اطلاعات منابع یونانی و رومی از ایران، دریچه‌ای تازه به گذشته ایران گشوده شد و عیلام، ماد، هخامنشی و اشکانی به‌صورت وسیع‌تر ساسانیان رخ نمودند. از این زمان به بعد فهم ما از گذشته دیگرگون گشت. در این مواجهه تازه نسلی از ایرانیان از همان آغاز شروع به آموختن زبان‌های ایرانی کردند و این دانش مهم در شناخت فرهنگ و تمدن ایرانی را تا بدین‌جا رساندند. امیدواریم با برگزاری این نوع همایش‌ها در گسترش مطالعات ایرانی در تمامی طول تاریخ، این تاریخ بلند و گرامی را بهتر بشناسیم و بشناسانیم.

نصراله‌زاده در خاتمه سخنانش گفت: درود می‌فرستم به روان آن بزرگان و استادانی که این رشته را تأسیس کردند و به آن پروبال دادند و برای استادان حاضر آرزویِ تندرستی و شادی افزون دارم.

فعل اخباری در بندهای شرطی اوستا
در ادامه دکتر مه‌لقا مرتضایی در مورد «فعل اخباری در بندهای شرطی اوستا» سخنانشان را ارائه کرد و گفت: فعل در بندهای شرط و جواب شرط زبان اوستایی، بر اساس بافت و مقصود آنها غالباً در وجه التزامی یا تمنایی آمده اسـت. گاهی، هم در بند شرط و هم در جواب شرط فعل اخباری به‌کار رفته است. این امر موجب شده که برخی از پژوهشگران در این بافت‌ها کاربرد فعل اخباری را مناسب ندانند، مثلاً در بند 13 خورشید نیایش، فعل بند شرط و جواب شرط مضارع اخباری است و برخی با توجه به نمونه‌هایی که از دیگر بخش‌های اوستا نقل کرده، فعل تمنایی را در این جمله مناسب‌تر دانسته‌اند؛ حال آنکه علاوه بر ایــن، جمله‌های دیگری در اوستا آمده که در بند شرط و جواب شرط فعل مضارع اخباری به کار رفته است، مانند جمله‌های 18 و 21 مهریشت.

مرتضایی تأکید کرد: در این سخنرانی درباره کاربرد هر یک از انواع وجه‌های فعلی در جملات شرطی سخن به‌میان می‌آید. در جملات شرطی، فعل بر اساس مقصود و منظور نویسنده در وجه التزامی، تمنایی و خبری به‌کار رفته است. در جملات شرطی که مضارع اخباری به‌کار رفته، مقصود نویسنده یا گوینده بیان خبر است، نه درخواست و احتمال یا بیان فرض.

بررسی ساختاری دستگاه فعل در گویش وزوانی
در ادامه دکتر راضیه باصفا سخنان خود را با عنوان «بررسی ساختاری دستگاه فعل در گویش وزوانی» ارائه کرد و در مورد جمع‌‌آوری داده به‌‌ وسیله مصاحبه و پرسش‌‌نامه و بررسی ساختاری دستگاه فعل در گویش وزوان گفت: زبان‌‌ها و گویش‌‌های ایرانی نو که شمارشان به صدها می‌‌رسد، بر پایه قرابت‌‌های ساختاری و جغرافیایی به دو گروه غربی و شرقی تقسیم می‌شوند. براساس تقسیم‌‌بندی ویندفور، گویش‌وزوانی به گروه وسیع گویش‌‌های شمالِ مرکزی تعلق دارد که مرکز آن منطقه کاشان است. گویش‌‌هایی مثل آرانی‌‌_بیدگلی، دلیجانی، ابوزیدآبادی، قهرودی، جوشقانی، میمه‌‌ای، و گویش‌‌هایی از مناطق دورتر مثل ابیانه‌‌ای، یارندی، نطنزی، بادی، و طرقی در آن جای می‌‌گیرند. با توجه به موقعیت جغرافیایی و شباهت و نزدیکی گویش وزوان به گویش‌‌های میمه‌‌ای و جوشقانی، این گویش به دسته گویش‌‌های اطراف کاشان تعلق دارد.

باصفا درباره گویش‌‌های جوشقانی و میمه‌‌ای و گویش یهودیان کاشان یادآور شد: پژوهش‌‌های مستقلی هم در مورد دستور زبان و هم واژگان انجام شده است و واژه‌‌های بعضی از این گویش‌‌ها مثل جوشقانی به فرهنگ‌‌های جامع‌‌تر گویش‌‌های ایرانی نو مثل فرهنگ گویش‌‌های حسن‌‌دوست راه یافته است، اما جای چنین تحقیقاتی درباره گویش وزوانی خالی‌‌ است. وی دلیل این غفلت را به احتمال نزدیکی و شباهت فوق‌‌العاده این گویش با گویش میمه‌‌ای دانستند.

داستان سغدی سه ماهی
سخنران سوم نشست نخست سمیه مشایخ بود که سخنرانی خود را با عنوان «داستان سغدی سه ماهی» ارائه کرد و گفت: مانویان که مترجمان هوشمند و زبردستی بودند، از هیچ فرصتی برای انتقال فرهنگ از طریق نوشتار غافل نشدند. در کفالایا، مانی به جای واژه «آموزه» از کلمه «خرد» استفاده می‌کند. پس ایشان که آموزه پیشوای خود را «خرد» می‌نامند، برآنند تا داستان‌های حکمت‌آمیز سایر فرهنگ‌ها را به زبان خود برگردانند. در میانِ متون سغدی مانوی دیده می‌شود که برخی از این متون برگرفته یا ترجمه‌ای از متون سانسکریت باشند.

در این میان داستان «سه ماهی» که هنینگ در مجموعه «داستان‌های سغدی» آن‌را منتشر کرده و ترجمه فارسی متن سغدی و داستان سنسکریت توسط استاد ارجمند دکتر زرشناس به چاپ رسیده که،قطعه بسیار موجز سغدی مانوی است. بنابرتحقیق هنینگ اصل آن برگرفته از کتاب پنجه تنتره است. در داستان چهاردهم از کتاب اول پنچه تنتره باعنوان «آبگیرسه ماهی»، دوماهی باهوش آزادمی‌شوند، درحالی‌که ماهی نادان گرفتار می‌شود. در داستان ششم از کتاب پنجم، دوماهی گرفتار می‌شوند و ماهی نادان رهایی می‌یابد. داستان سغدی با دومین داستان هم خواناست که بنابه عقیده «بن فی بی» تردید از ملحقات بعدی به داستان پنچه تنتره است. وی برای اولین‌بار آوانویسی متن سغدی و سانسکریت را به‌همراه ترجمه ارائه کرد.

نشانه‌های جمع در گونه براهویی رودبار جنوب
در نشست دوم نخست فاطمه شیبانی‌فرد سخنرانی خود را با عنوان «نشانه‌های جمع /-Ak/ و /-At/ در گونه براهویی رودبار جنوب» آغاز کرد و در مورد زبان براهویی توضیح داد: زبانی غیرایرانی از شاخه شمالی خانواده زبان‌های دراویدی است که محل اصلی رواج آن کشور پاکستان است، اما در ایران نیز گویشورانی دارد. گروهی اقلیت با جمعیت کمتر از هزار نفر در جنوب کرمان و در روستای تم‌میری از توابع شهرستان رودبار جنوب ساکن‌اند. بیش از دو قرن مجاورت و هم‌زیستی با اهالی منطقه و استفاده از گویش رودباری برای تعامل با آن‌ها، باعث به‌وجود آمدن گونه جدیدی از زبان براهویی شده است که آن را گونه براهویی رودبار جنوب نامیده‌اند. در گونه براهویی رودبار جنوب، دو نشانه برای جمع‌بستن اسامی وجود دارد: /-Ak/ و /-At/ که در شرایط مختلف و تحت‌تأثیر ساختار آوایی و هجایی اسم مفرد ماقبل خود، به یکی از این دو شکل ظاهر می‌شود. هنگام اضافه‌شدن نشانه‌های جمع به اسامی مفرد در این گونه زبانی، تغییرات آوایی، هجایی، و ساختاری گوناگونی به‌وجود می‌آید . وی در پژوهش خود به بررسی تک‌تک این موارد با ذکر مثال‌های متعدد از این گونه زبانی در مقاله پرداخت.

بررسی و تحلیل واژگان کهن ایرانی در زبان آذربایجانی
درادامه نشست دوم مقاله «بررسی و تحلیل واژگان کهن ایرانی در زبان آذربایجانی» توسط علی خدایی ارائه شد. وی گویش «فهلوی یا آذریّه» را در آذربایجان رایج دانست و گفت: جهانگردان بسیاری، در سده‌های گذشته، به‌وجود این گویش در آن سرزمین اشاره کرده‌اند؛ اما چون اکنون زبان ترکی آذربایجانی جایگزین آن گویش قدیم شده است، عده‌ای رواج آن «فهلوی» را در آذربایجان انکار کرده‌اند و دلیل را این می‌دانند که نمونه‌هایی که پیشگامان پژوهش در زمینه گویش کهن آذربایجان به‌عنوان شاهد می‌آورند، بسیار غریب و حتی برای فارسی‌زبانان هم غیرقابلِ‌فهم است اما وجود این واژگان ایرانی در محاورات امروزین آذربایجانی‌ها، خود گواهی بر اشارات سیاحان در‌خصوص زبان آن روزگار آذربایجان است.

بررسی دو ساخت کهن فعل سببی در زبان طبری و مازندرانی
محمدعلی میرزایی و حمیده ابراهیمی سخنرانی خود را با عنوان «بررسی دو ساخت کهن فعل سببی در زبان طبری و مازندرانی» ارائه کردند و درمورد برخی از بقایای ساخت باستانی که به ادوار بعدی رسیده‌‌اند؛ برای مثال، «تاختن». این بقایا که به ماده‌‌های متعدی و لازم بدل شده‌‌اند و فقط به زبان فارسی اختصاص ندارند و برخی از شواهد مؤید آن‌‌ است که آن‌‌ها در زبان مازندرانی نیز محفوظ مانده‌‌اند؛ مانند: افعال بتاجندین / bǝtājendiyǝn« تازاندن» و دگاردنین / dǝgārdeniyan«برگرداندن». دسته دیگری از افعال سببی، در معنا و کاربرد، افعال متعدی‌‌اند، اما ظاهر سببی داشته‌‌اند. نمونه‌‌هایی از این افعال در شعر امیر پازواری، نصاب طبری، و تاریخ طبرستان آمده است؛ در این سخنرانی، به واکاوی دقیق‌‌تر نمونه‌‌های مازندرانی افعال دسته اول با رویکرد تاریخی، همچنین بررسی ساخت‌‌های سببی و غیرسببی آن‌‌ها پرداخته‌‌ شد.

بررسی واژه‌‌های هندی و گجراتی
درآخر جلسه نشست دوم پورچیستا گشتاسبی اردکانی سخنرانی خود با عنوان «بررسی واژه‌‌های هندی و گجراتی موجود در پنج فصل نخست شکند گمانیک ویچا» (آوانویسی صورت هندی و گجراتی، پازند، پهلوی، برگردان فارسی، ریشه‌‌شناسی، و صورت باستانی واژه‌‌ها) ارائه داد. ایشان واژه‌‌هایی که در پنج فصل نخست شکند گمانیک ویچار توسط پازند‌‌نویس از زبان هندی و گجراتی در متنِ پازند آورده شده است، به‌همراه صورت پازند، پهلوی، برگردان فارسی واژه‌‌ها، ریشه‌‌شناسی، و صورت باستانی آن‌ها را بررسی کرد.

گشتاسبی در توضیح منبع اصلی کتاب شکند گمانیک ویچار و نویسنده آن را، مَردان‌‌فرُوخا پسر هُرمِزددات که پس از سفر به هندوستان تألیف کرده نام برد و گفت: چون با سفر به هندوستان با زبان گجراتی پارسی آشنایی پیدا کرده بود و پازند‌‌نویسِ متنِ کتاب نیز از پارسیان هند بوده است، به همین سبب واژه‌‌های بسیاری از زبان هندی و گجراتی در همه فصل‌‌های این کتاب آورده است. نگارنده مقاله و سخنران که آشنایی کامل با زبان هندی و گجراتی دارد، همه این واژه‌‌ها را در زبان هندی و گجراتی یافته و مطالعه کرده است. در این پژوهش، مشخص شد چون زبان نویسنده کتاب و پازند‌‌نویس گجراتی پارسی بوده است، برای بسیاری از واژه‌‌ها صورت هندی و گجراتی پارسی را به‌کار برده‌اند. همچنین، همه واژه‌‌های هندی و گجراتی خالص موجود در پنج فصل نخست و صورت‌‌های آوانویسی که به‌صورت آوانویسی هندی با خط اوستایی آورده شده است، مورد بررسی قرار گرفت و برای هر واژه مقوله دستوری و جنسی که آن واژه در زبان هندی و گجراتی (مذکر، مؤنث، خنثی) دارد، آورده و در مورد هر واژه به‌صورت جداگانه یادداشت‌‌هایی ارائه شد.

تأملی در مبانی انسان‌شناسی متون پهلوی ساسانی
در ادامه نشست سوم دکتر شیدا ریاضی هروی سخنرانی خود را با عنوان «تأملی در مبانی انسان‌شناسی متون پهلوی ساسانی» ارائه کرد. وی در مورد ادیان باورمند به ذات قدسی که بر اساس بینش خود نسبت به انسان، جایگاه و خویشکاری او در جهان هستی، مراتب تکامل معنوی او را در نیل به سعادت نهایی‌اش ترسیم می‌کنند، این بینش را شامل ساحت‌های وجودی انسان اعم از جسم و روح، نیروهای معنوی نهفته در روان وی و نیز تفسیری دانست که از حقیقت و گوهر وجودی انسان دارند. به بیان دیگر، ادیان بر اساس نگاهی که به سرشت و سرنوشت انسان دارند، مسیر رشد و تعالی مادی و مینوی انسان را به وی نشان می‌دهند؛ مسیری که به خودآگاهی و خداآگاهی منتهی می‌شود.

وی سپس با روش تحلیلی به بررسی و تأمل در مبانی انسان‌شناسی متون پهلوی ساسانی پرداخت. خاستگاه اولیه متون پهلوی اندیشه الهی گاهان زرتشت است، از این‌رو زمانی‌که به‌دنبال بررسی مبانی انسان‌شناسی متون پهلوی هستیم، بی‌‌تردید با نوعی انسان‌شناسی دینی مواجه خواهیم شد که به شناخت و تبیین نظری واقعیت وجودی انسان، هدایت وی و فراهم کردن شرایط امکان نیل به حقیقت غایی که همان ذات قدسی است می‌پردازد. در بخش نخست سخنرانی ابعاد و نیروهای وجودی انسان و نیز مراتب سیرِ کمال معنوی او را در متون پهلوی مورد بررسی قرار داد؛ سپس نظری به مفهوم انسان کامل و مصادیق آن در متون پهلوی داشت. در متون پهلوی، کیومرث (نخستین انسان)، زرتشت و سوشیانش که هر کدام به ترتیب در آغاز، میانه و فرجام جهان هستی ظهور می‌کنند، از یک‌سو تجلی گیتیانه‌ «اورمزد» بر زمین هستند و از سوی دیگر نمونه‌های عینی انسان کامل و متعالی (مرد اهلو) در جهان هستند که با جانبداری از اورمزد، خیر و نیکی را در جهان می‌پروند و به پیکار شرور و بدی‌ها در جهان می‌روند. این مظاهر گیتیانه و مصادیق انسان کامل بر جهان هستی تعبیر و تفسیر جامعی از آفرینش انسان، ماهیت وجودی و خویشکاری او در سلسله مراتب هستی آن‌گونه که در متون پهلوی آمده است، به‌دست می‌دهد.

تحلیل گفتمانی یسن گاهان بر پایه دستور نقش‌گرای
از دیگر سخنرانان این نشست سمیرا قنبرنژاد بود که سخنرانی خود را با عنوان «تحلیل گفتمانی یسن 46 گاهان بر پایه دستور نقش‌گرای نظام بنیاد (هلیدی، 2004)» ارائه کرد و گفت: از آنجاکه چنین پژوهشی روی اوستا تاکنون صورت نگرفته است، پرسش‌های اصلی پژوهش بدین قرارند: الف) آیا دستور نقش‌گرای نظام بنیاد چهارچوب نظری مناسبی برای تحلیل نقشی_گفتمانی یسن 46 است؟ ب) این پژوهش می‌تواند ویژگی‌های گفتمانی و نیز زبانی یسن 46 را علاوه بر آنچه که مطالعات سنتی متذکر شده‌اند، توصیف کند؟ برای دستیابی به اهداف پژوهش، یسن 46 نخست، به‌لحاظ صرفی_نحوی و سپس به‌لحاظ گفتمانی تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داده است که دستور نقش‌گرای نظام‌بنیاد قادر به تحلیل نقشی یک متن اوستایی کهن است. همچنین، این یافته‌ها نه‌تنها ویژگی‌های گفتمانی، مانند کاربرد فرانقش‌های بینافردی و تجربی برای انعکاس صدای زردشت، وضعیت ذهنی و شرایطش بدون هیچ‌گونه گفت‌وگوی همزمان، بلکه برخی از جنبه‌های زبانی این یسن را هم روشن می‌سازد. ویژگی‌های گفتمانی یسن 46 می‌تواند راهی به نگرشی نو به سیاق این یسن به‌عنوان خود زندگینامه بگشاید.

هم‌سنجی نام چهار ماه از گاه‌شمار هخامنشی با گاه‌شمار اوستایی
درنشست سوم مقاله سعید کریمی با عنوان «هم‌سنجی نام چهار ماه از گاه‌شمار هخامنشی با گاه‌شمار اوستایی برپایه زیگ کیهان و یک ماه از این گاه‌شمار با گاه‌شمار بابِلی» به بررسی‌های گوناگونی درباره گاه‌شمارِ هخامنشی پرداخت و کوشش کرد تا بر پایه ایران‌پژوهی نوین با بهره‌گیری از گواه‌های ایرانی مانند اوستا، نسک¬های بُن‌دهشن، وِزیدگی‌های زادسپرَم، دینکرد ششم و با آسگی (محوریت) زیگ کیهان به ریشه¬های فرهنگی_دانشی چهار ماه از گاه‌شمار هخامنشی یعنی ماه‌های دوم، هفتم، نهم و دهم پرداخته شود. هم‌چنین به رازگشایی از ریشه نام ماه یازدهم گاه‌شمار هخامنشی از گاه‌شمار بابِلی پرداخت.

ریشه‌یابی اسطوره ضحاک و رویکرد‌های این اسطوره
درنشست چهارم مقاله «ریشه‌یابی اسطوره ضحاک (زمان، سازندگان، نویسندگان، و رویکرد‌های این اسطوره» توسط اسما سندک‌زهی ارائه شد . اسطوره ضحاک یکی از اساطیر است. با آنکه آریاییان خود را نژاد برتر می‌دانستند، دادوستدهای فرهنگی بسیاری با اقوام بومی ایران داشتند و از میراث آن‌ها مانند هنر، ثروت، زبان، خط، مذهب، علم، اساطیر و در یک کلمه از فرهنگ آنها استفاده کردند. با آنکه در متن خود اسطوره، ضحاک «بابلی» عنوان می‌شود و از جریان اتفاقات می‌توان چنین فهمید که این اسطوره در غرب ایران اتفاق افتاده است، به‌دلیل تشابه این اسطوره با برخی از اساطیر هندی، عده‌ای از مورخان آن را متعلق به عصر هندوایرانی می‌دانند، درحالی‌که ممکن است دلیل این تشابهات را به مبحث متواترات در اساطیر مربوط دانست؛ علاوه‌براین، اسطوره به دوره ساسانی هم نسبت داده شده است. حال آنکه شواهد و قرائن تاریخی بسیاری وجود دارد که این نظریات را مورد تردید قرار می‌دهد.

وی ریشه‌های تاریخی این اسطوره را مورد مطالعه دقیق‌تر قرار داد و به این پرسش‌ها پاسخ داد که: ۱- قوم سازنده اسطوره ضحاک چه‌کسانی هستند؟ ۲- این اسطوره به دستور چه‌کسی و توسط چه‌کسانی نوشته شده است؟ ۳- رویکردهای اسطوره کدام‌اند و با چه هدفی وارد متون دینی شده است؟ نتایج مشخص کرد که قوم سازنده اسطوره ضحاک بومیان ایران بوده‌اند، ولی این اسطوره به دستور آن‌ها ثبت نشده است و این آریایی‌ها بودند که کوشیدند تا این اسطوره را ثبت و ضبط و در آن تغییراتی اعمال کنند.

اردستان؛ زادگاه خسرو انوشیروان
سخنرانی دیگر این نشست با عنوان «اردستان؛ زادگاه خسرو انوشیروان» توسط محمود کوهکن ارائه شد. وی در خصوص مشخصات اردستان شرح داد: شهرستان اردستان در شمال‌شرقی اصفهان و جنوب کاشان، در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. پیشینه این شهر به عصر اساطیری و کهن تاریخی بازمی‌گردد و یادمان‌هایی از دستان، رستم، زواره، فرامرز، شیده، و دیگر پهلوانان اساطیری تا کی‌خسرو و بهمن پسر ‌اسفندیار کیانی در خود دارد. همچنین، بنای آتشکده‌ای منسوب به بهمن پسر اسفندیار که با اردشیر اول هخامنشی یکی دانسته شده، تا اینکه برای مدتی پایتخت اردوان چهارم اشکانی بوده است، روایاتی از اهمیت این شهر در دوران تاریخی است. به استناد برخی منابع، اردستان در دوره ساسانیان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و گفته شده اردشیر بابکان بنای شهر جدید را نهاده است، اما مهم‌ترین رویدادی که در عصر ساسانی در اردستان اتفاق افتاده، تولد خسرو انوشیروان است.
وی به جایگاه اردستان در دوره ساسانی پرداخت و اینکه آیا می‌تواند زادگاه خسرو انوشیروان باشد؟ یافته‌های تحقیق نشان داده است که با توجه به پیشینه اساطیری و گذشته تاریخی این شهر و نیز به استناد منابع و آثار تاریخی برجای ‌مانده، اردستان یکی از گزینه‌های اصلی برای این امر به‌شمار می‌رود.

هفت‌‌خان زال در شاهنامه
آخرین سخنرانی نشست توسط سعید اکبری با عنوان «هفت‌‌خان زال در شاهنامه» ارائه شد. وی در مورد هفت‌‌خان/خوان، هفت‌‌وادی و الگوهای مشابه آن‌‌ها که مضمون‌‌های مهم و پُرتکرار در ادبیات حماسی و عرفانی است، گفت: مسئله گذشتن پهلوان یا سالک از موانع مختلف، برخلاف دشواری‌‌های بسیار و گاهی حتی باورنکردنی و در‌‌ نهایت پیروزی و موفقیت او بن‌‌مایه تمام این الگوهاست؛ آنچه به‌‌لحاظ دینی و آیینی نیز به‌‌عنوان بخش مهمی از مراحل تشرف و بلوغ حقیقی و نهایی پهلوان یا سالک موردنظر است. زال یکی از شخصیت‌‌های مهم و محوری در شاهنامه و اساطیر ایران است که به‌لحاظ ویژگی‌‌های ظاهری، نحوه پرورش و زیست غیرطبیعی، و همچنین ارتباط با سیمرغ، شرایط تبدیل‌شدن به شخصیتی آرمانی و ماندگار را داراست.  وی افزود: با این رویکرد به داستان زندگی زال و مطابق آنچه در شاهنامه فردوسی آمده است، بخش مربوط به پرسش‌‌های شش‌‌گانه موبدان دربار منوچهر از زال و متعاقب آن هنرنمایی شگفت او در میدان رزم را می‌‌توان نمونه‌‌ای دیگر از الگوهای هفت‌‌خان پهلوان یا هفت‌‌وادی سالک به‌شمار آورد و به‌تعبیری آن‌ را هفت‌‌خان زال نامید؛ هفت‌‌خانی که ضمن تصدیق نیروی شگفت پهلوانی زال، بیش از هرچیز بیانگر کمال دانایی و خردمندی اوست.

کد مطلب : ۳۱۷۷۱۶

برگهایی از تاریخ

ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها  و روز زن

تولد حضرت امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی