برگهایی از تاریخ

آغاز جنگ تحمیلی(۵۹)

آغاز هفته دفاع مقدس


به نام خداوند منان

در اینجا برای آبادانی ،توسعه ورفاه ساکنین ومهاجرین طرق رود،پیشنهاداتی مطرح می شود:

۱-جاده کمربندی طرق ایجادگردد؛ به این نحو که از شرق به غرب، جاده قدیمی طرق احیاء واز علی آباد تا گدار طرق(از باغستان پایین)حتی الامکان جاده کمربندی دوبانده وآسفالته احداث شود تا خود روهای عبوری و سنگین که گاهی حتی از جنوب وبندر عباس وکرمان ویزد به طرف تهران در حرکت می باشند،وارد طرق نشده ،ایجاد آلودگی صوتی وخطرنکنند واز این محل تامورچه خورت ومیمه ودلیجان ادامه مسیر دهند؛

۲-از قبل ازهادی آباد تا بعد از یحیی آباد ونزدیکی گدار طرق، بولوار ایجاد شود تا در طرق مشکل ترافیکی  وتصادف وحوادث ناگوار درحال و  آینده نداشته باشیم وچهره شهر آشکار شود؛

۳-از ورودی فعلی وبافت قدیمی طرق حتی الامکان مسیر خود روها  ومردم توسعه یابد (تاباغستان بالا به شرطی که به محیط زیست وباغ ها صدمه وارد نشود.)،در این راستا ساختمانهای متروکه ومخروبه ومانع مانند منزل آقای رهبری،  از میان برداشته شوندو در اولویت تخریب وتسطیح قرار گیرند،به طوری که اطراف آثار تاریخی وبی مانند مسجد جامع ودرختهای کهن سرو وچنار وحمام هانی، خالی ودارای حریم مناسب گردند،

بدیهی است در این راه، منابع طبیعی وادارات ذیربط نظارت می نمایند تا به باغات واراضی مزروعی، صدمه ای وارد نشود وکاربری آنها محفوظ بماند؛

۴-مسیر مسجد جامع تا پاقلعه در حد ممکن تعریض شود تا خود روهای شخصی بتوانند به راحتی در این مسیر تردد نمایند ؛در این راستا می توان با سنگهای تراورتن سفید ولیمویی و رنگی زیبای طرق به نحو مناسب خیابان وپیاده رو ها را مفروش کرد؛

۵-قبل از سه راهی باغستان پایین وحوالی مرغداری آقای جلالیان، مسیر هایی به طرف محله پایین ایجاد،تعریض وباز گشایی شود تا محله ی پایین از بن بست فعلی خارج شود؛؛

۶-مجوز احداث کارخانه برای ناحیه فعلی داده نشود وکارخانجات به تدریج به خارج از شهر منتقل گردند.به علاوه،حریم مناسبی برای مسیر طرق تا کشه منظور  وحتی الامکان این مسیر به صورت بولوار و۴بانده ودارای پیاده رو ،پیش بینی شود؛زیرا این محل برای سکونت دارای ارجحیت است ودر آینده تردد در آن افزایش خواهد یافت؛

۷- برفراز کمر مشرف بر طرق ،شهر بازی،آبشار مصنوعی وپارک ایجاد گردد؛

۸-در حوالی بند(دریاچه طرق)چاه عمیق برقی ،حفر وآب آن به بند سرازیر  واین منطقه که پیشانی طرق تلقی می شود،به منطقه تفریحی، توریستی وپارک ساحلی تبدیل گردد؛

۹-در تکمیل ساختمان امامزادگان(ع) وتعمیر وبازسازی مسجد جامع؛حمام هانی ،قلعه باستانی طرق و چهل دختران تسریع واین آثار بی بدیل مورد معرفی همگان قرار داده شود؛

۱۰- شورای محترم اسلامی شهر  نسبت به بررسی وشناخت کمبود ها،نیازها ونارسایی های اجتماعی،فرهنگی،آموزشی،بهداشتی،اقتصادی ورفاهی طرقرود اقدام وراه حل کاربردی در این زمینه ها پیشنهاد وبه مقامات مسوول ذی ربط ارائه نماید؛

۱۱-شورای اسلامی وشهرداری برای ایجاد درمانگاه شبانه روزی، واحد ثبتی،دفتر خانه اسناد رسمی وازدواج،کتابخانه عمومی شبانه روزی واستادیوم ورزشی،تلاش نمایند؛

۱۲-برای پیشگیری از سرقت وامور خلاف نیروی انتظامی وپایگاه مقاومت بسیج اقدامات مجدانه ای به عمل آورند وافراد معتاد وخلافکار را حتی الامکان به نحو مقتضی به مراکز باز پروری وترک اعتیاد هدایت نمایند؛

۱۳-شورای اسلامی از طریق ایجاد وبلاگ ویا پورتال وغیره اتاق فکر تشکیل دهد تامردم به راحتی پیشنهادهای وانتقادات واخبار واطلاعات خود را از این شیوه ویا دیگر طرق ،به رایگان در اختیار آنان قرار دهند؛

۱۴-ایجاد موزه در طرق را در اولویت قرار دهند ولا اقل اینکه بخش فرهنگی شهر داری نسبت به جمع آوری وحفظ آثار قدیمی وتاریخی واسنادکم نظیر مردم منطقه اقدام عاجل نمایدو اشیایی مانند:داس،علف چین ،اسناد ومدارک خطی،چراغ،فانوس ،نخریسی،مشک،لباس،پارچه،ظروف قدیمی،کوزه،شبکه،اسباب گیوه کشی وگیوه چینی،خرمنکوب وفرش که در اغلب خانه ها ی قدیمی وجود دارد و هنگام تخریب و ساخت وساز به دور ریخته می شود ویا زیر آوار مدفون ونابود می گردد را آن هم به رایگان،گرد آوری کند.بنابراین جمع آوری ونگهداری آن ها در موزه ای امن ومناسب موجب حفظ آثار بی بدیل این مردم متمدن وبا فرهنگ خواهد شد؛

تجربه نشان داده است که مردم خصوصا همشهریان مهاجر چقدر از موزه های حاوی آثار قدیمی طرق استقبال می نمایند.

... .

برگی از تاریخ

ولادت حضرت امام رضا (ع)(۱۴۸ه.ق)

برگهایی از تاریخ


روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع)

روز سینما

برگهایی از تاریخ

شهادت دومین شهید محراب آیت ا... مدنی به دست منافقان (۱۳۶۰ ه-ش)

روز تجلیل از امامزادگان وبقاع متبرکه

برگی از تاریخ


وفات آیت اله سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران(58)

برگی از تاریخ

قیام ۱۷شهریور وکشتار جمعی ازمردم به دست ماموران ستم شاهی پهلوی(۱۳۵۷ه.ش)

برگی از تاریخ

ولادت حضرت معصومه (س)(۱۷۳ه.ق)

وروز دختران

طرقرود

به نام خدا

بازهم تابستان رو به پایان ، ومناسب است یادی از بازی های قدیمی بچه های طرق خصوصا پسران در تابستان تعطیل داشته با شیم.

چند روز پیش بود که سیما قصه های مجید را نشان می داد وبازی بی بی(مرحومه) به تنهایی با ریگ ،به نوعی محدود این بازی زیبا را تداعی می کرد. بازی که از یک نفر تا چندین نفر با 10 عدد سنگ به اندازه حبه قند تشکیل می شود و شیرینی وسرگرمی خاص خود را دارد.

آری "کایه رِیگ "یا بازی با ریگ های زیبای طرق... .

ما هم تا آنجا که می دانیم به شرح این بازی که شبیه "یه قل دو قل"است می پردازیم وامید واریم بتوانیم تا حدی آن را معرفی ویا یاد آوری نماییم.

به امید خدا ببینیم چه می شود:

کایَه رِگِ دَرقی-طَرق رود


"کایَه رگ"

کایه=بازی/رگ(ريگ بدون ي)=ریگ

"کایه رگ"از بازی های سنتی است که در قدیم درشهر طر قرود خصوصا طرق رواج داشته؛ و لی امروزه در حال فراموشی  است .زمانی که فوتبال و والیبال  وبازی های وارداتی دیگر،هنوز به طور جدی  پا به عرصه طرقرودباز نکرده بود، کودکان وخصوصانوجوانان وتاحدی جوانان اوقات فراغت خود را  آن هم بیشتر در غیر زمستان درگوشه کوچه ها ومحله ها ومیدانها وجویبارها وباغات وخانه ها، با این بازی سپری می کردند.

 بازی که کمی  شبیه" یه قل- دوقل"است .ابزار و وسايل وامكانات وجاي زيادي لازم ندارد.با ۱۰عدد ريگ براي هر بازيكن  كه اندازه هركدام از آنها يك حبه قند است، با محلي صاف براي نشستن دو نفر يا بيشتر ،همه امكانات بازي، فراهم است.

براي شروع بازي ريگ يا به زبان طرقي"كايه رگ"بازيكنان دايره وار مي نشينند وفضايي را در وسط براي بازي وريگها، خالي مي كنند.هر يك از بازيكنان بايستي ده عدد ريگ را در كف يكي از دستانش قرار دهد(با توجه به راست يا چپ دست بودن اختياري است).حدود ۵سانتي متر ريگها را به طرف بالا پرت نموده باپشت دست آنها را مي گيرد.به هر تعداد ريگ كه پشت دست بازيكن باقي ماند؛ امتياز وارزش بازي  وي فعلا محسوب  مي شود.( مثلا اگر ۲ ريگ ريخت ،امتياز وي ۸ (يا۸مَن) خواهد بود .به همين ترتيب ودر جهت عقربه هاي ساعت هركس امتیاز و وزن كشي مي كند تا آخرين نفر... .

حال نوبت به شروع بازي اصلي مي رسد،هركس بيشترين امتياز را آورده باشد(مثلا ۱۰عدد یا10 مَن)اوبازي را آغاز مي كند  وبا اشتباه  او نوبت به صاحب امتياز بعدي مي رسد.در هرحال آغاز كننده بازي حتي الامكان كليه ريگها را با دو دست در اختيار مي  گيرد، كمي به هوا پرتاب مي كند ودرعين حال   پشت  يكي ازدستان خود را هنگام فرود آمدن ريگها، زير آنها مي گيرد تا ريگها به خوبي پخش شوند وادامه بازي را راحت تر نمايند.

بازيكن در اين مرحله بايستي يك ريگ را حدود ۲۰ سانتي متر به هوا پرتاب كند ودر همان زمان يكي از ريگهاي موجود در زمين را بلند كند(بدون اينكه انگشت وي با ساير ريگها برخورد كندوبلا فاصله ريگ معلق در هوا رانيز بگيرد.تا اينجااگر كار با موفقيت انجام شود،بازيكن يك امتياز گرفته است .اين بازي به همين نحو ادامه پيدا مي كند تا يا بازيكن خطا كند وببازد ويا همه ريگهاي موجود را به نحوي، جمع نمايد.

اكر بازيكن همه ريگها را با موفقيت جمع کرد، نوبت به ريگ ۲تايي و۳تا يي و ۴تايي و۵ تايي مي رسد. توضيح اينكه در ادامه بازي .بازيكن ۱ ريگ را به هوا پرت مي كند و۲ريگ از زمين بر مي دارد ودر صورت موفقيت در نوبت بعد ۳ريگ الي آخر.ضمنا هر تعداد ريگي را كه بازيكن با موفقيت برداشت آنها  را براي خود ذخيره مي كند.در اين اثنا، براي اينكه بچه هاي خيلي كوچك هم به بازي گرفته شده ورنجيده ودلشکسته نشوندازآنها به عنوان نگهدارنده وخزانه دار ريگها استفاده مي شود. بديهي است ريگهايي كه بازي كنان موفق به جمع آوري وبرداشت آنها طبق قواعد بازي نشده اند؛ كماكان در ميدان بازي باقي مي مانندتا بازي تعقیب شودوبه ترتيب بازيكنان آن را ادامه داده پس از باخت وخطاي يك نفر، نفر سمت چپ او بازي را ادامه مي دهدوتا زماني كه خطا نكرده است به جمع آوري ريگها ادامه  مي دهد

.نكات :

۱-در پايان بازي، هركس ريگهايي كه با  بازي درست جمع نموده را شمارش مي كند وبه ترتيب بر اساس تعداد ريگها امتياز افراد معين مي شود.بدیهی  است كسي كه بيشترين ريگ را  دارد، نفر اول وبقيه به ترتيب رتبه بندي مي شوند؛

۲-ممكن است دونفر دونفر كه معمولا روبروي يكديگر مي نشينند.با همديگر شريك شوند وريگهاي خود را به اشتراك بگذارند (اگر تعداد بازيكنان فرد نباشد .مثلا ۴ يا۶ نفرباشد)؛

۳-احتمال دارديك نفر آن قدر در بازي مهارت داشته باشد كه همه ريگها را در همه مراحل جمع كند ونوبت به نفرات ديگر حتي براي يك دور هم نرسد.(اين مورد كمتر اتفاق مي افتد .زيرا امكان خطا در جريان بازي زياد است.)؛

۴-اين بازي بيشتر بين پسران رواج داشته ودختران بازي هاي ديگر مانند "يه قل-  دوقل"را ترجيح مي دهند؛

۵-جايزه خاصي براي اين بازي وسرگرمي وجود ندارد .ولي براي مزاح وتفنن گاهي بازنده به برنده سواري مي دهد ويا برنده به شكل"كباب پز"به پشت دست بازنده مي زند؛

۶-از سوي زنان و پير زنان،براي منصرف نمودن بچه ها از بازي يا ادامه آن گاهي به شكل خرافه گونه، تشر زده مي شود كه: اين بازي موجب خشك شدن آب قنات ها مي شود!وحتي گاهي بساط بازي بچه ها را با اين بهانه به هم مي زنند؛

۷- وقتي يك دور بازي تمام شد.ممكن است دوره هاي بعدي نيز برگزار شود وحتي براي ي چند ساعت اين  بازي  ادامه داشته باشد... .

روز تعاون

روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی

ضرب المثل-طرقرود

"خر ،یَگ دَفعه پاش یُو پُل اَوزَه!"

ترجمه تحت اللفظی:

خر یک بار پایش تو پل می افتد.

معنی ومفهوم:

اگر یک بار پای خر در چاله ویا پل رفت دیگر از آن راه نمی رود.

به قول فردوسی:

به جویی که یک بار بگذشت آب

نسازد خردمند از آن جای خواب .

یا مطابق ضرب المثل دیگر طرقی:

اُویمین دو دفعه خُو نَمِرَه(آدم دودفعه که نمی میرد!یعنی یک بار می میرد.)

درمورد ضرب المثل اول کسانی که در طرق زندگی می کنند واز وسایل رفت وآمد قدیمی به دشت وصحرا استفاده کرده اند یا می نمایند(نه امروزه که از دوچرخه،موتور سیکلت یا خودرو، این موجودات بی جان وبی اراده بهره گیری می شود)تجربه کرده اند که اگر در مسیری یک بار این حیوان به اصطلاح بی عقل پایش لغزید ودر چاله یا سوراخ پل فرو رفت ؛هرگز این تجربه را تکرار نخواهد کرد ،حتی اگر این حیوان را بزنند ویا هُل بدهند ومجبورش کنند!

اما متاسفانه ما انسانها گاهی  آزموده را بارهامی آزماییم ویا با اینکه تجربه دیگران پیش روی ماست باز هم اشتباهات گذشته را تکرار می کنیم وگاهی ما آدمیان عاقل ،درحد آن حیوان بی عقل به مسایل توجه نداریم وخطای قبل را بعدا هم مرتکب می شویم... .


برگهایی از تاریخ

شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)

روز صنعت چاپ

به نام خدا

ضرب المثل طرقی:

"ایتا رو یه راشت یودلش د نیهه"

یعنی:

یه روده راست تو شکمش نیست.

آدم درغگو یک روده راست در شکمش ندارد.

ضرب المثل طرقی یاد شده  نیاز به توضیح زیادی ندارد؛زیرا معادل فارسی آن هم  استعمال  می شود.

زشتی کذب ودروغگویی به حدی است که انگار فرد دروغگو تمام وجودش را ناراستی فرا گرفته است؛چه از درون وجود ،وچه وجهه بیرونی آن که مردم جامعه چهره زشت وکریه آن را می بینند.

فرد دروغگو نزد همه اعتبار وارزش انسانی خود را از دست می دهد.اگر چه متاسفانه امروزه این چهره کریه در برخی موارد بر اثر تکرار وعکس العمل نادرست جامعه ، عادی شده وقبح آن کم رنگ شده است... !


برگی از تاریخ


روز مبارزه با تروریسم(انفجاردفتر نخست وزیری به دست منافقان وشهادت مظلومانه شهیدان رجایی وباهنر-60)


باسمه تعالی

"طرق رود وطرق وطرقی و وقف"

 در قرن ها قبل که وقف نامه احمد رستم نوشته می شد ،جنبه شرعی آن رعایت گردید یا نه ؟ ؛بحث مستقل وفني است كه ازجهات شرعی ،حقوقي ،سياسي وتاريخي نياز به اشراف وتخصص دارد ،ونويسنده فاقد همه ي آنهاست .

اما به ياد دارد سالیان پیش زماني که در سايت www.iichs.org مطلبی خواند وآن را یاد داشت کرد و عنوان آن این بود :"مرمت قدیمی ترین وقف نامه جهان اسلام" ودرادامه  قريب به اين مضمون:

این (به اصطلاح )وقف نامه در دوره قاجار باز نویسی شده است ومهر بسیاری ازعلمای آن دوره را برخود دارد.۴۰ سانتیمتر در ۱۵۰سانتي متر ابعاد آن است ودر سازمان ملی اسناد ایران،منطقه اصفهان نگهداری می شود.

وگویا فصل نامه وقف شماره ۴ (۱۳۸۳)در مورد این وقف نامه مطالبی نوشته است.

به هرحال جالب است بدانيم که محمد علی طباطبائی زواره درمورد موقوفات احمدبن محمدابن رستم از قول مرحوم استاد محیط طباطبایی در مقدمه ی دیوان مجمر اصفهانی شاعر معروف چنین شرح داده اند:ابوعلی احمدبن محمدبن رستم که گویا از مصر به ایران وارد شده وعامل خراج اصفهان وفارس وشهر های جنوب ایران بوده است در اوایل سده چهارم هجری ازواره(زواره)ومقداری از روستاها وده های دیگر ولایت اصفهان را برحسب وقف نامه ای که شاید کهنه ترین سند پایدار وقف اسلامی وایران باشد .براولاد خود وقف کرده وتصدی واستفاده عواید آن را به ترتیب تقدم نسل ذکور براناث پیش بینی کرده است.

تاریخ تنظیم این وقف نامه شهر رمضان ۳۱۶ هجری قمری است.

   درقسمتی از این سند که در مورد طرق(طرق رود) واطراف آن است می خوانیم:

 ...الي ارضي قرية سکان و ارضي قرية هلارته و الحد الثاني الي نهر جنديج و الحد الثالث ينتهي الي قصر يعرف بقصر الشياطين و نهر يسمي جهرود و اراضي قرية آز و الحد الرابع ينتهي الي اراضي سمسمعه و اراضي قرية تسمي کدراره و تصدق ايضا لحصصه من قرية الطرق التي هي و ارضوها و صحاريها و قصرها و مزارعها جميعا في رستاق حرداقاسان‏من طسوج اسفهوردز من کورة اصفهان / واحد حدود جماعة القرية و مزارعها ينتهي الي قرية طار و الي اراضي کشه و الحد الثاني ينتهي الي نيه و ارکان و الحد الثالث ينتهي الي رباط يسمي دروالي المفازه و الحد الرابع ينتهي الي قرية دهنه و تنقراپيازان ...

ضرب المثل-طرقرود


ضرب المثل طرقی

"پَشدِ کَلَّش جی چِم دارَه" !

پشت سرش هم چشم داره.

مفهوم:همه جا را می بیند،هوشیار است،همه جانبه نگر است،از خطرات در کمین غافل نیست،

توضیح:آدمی معمولا جلو خود را نگاه می کندو حرکت می نماید وگاهی غافل از خطراتی است که ممکن است از پس سر ،او را تهدید نماید.بنابراین در این ضرب المثل ،توصیه ای نیز نهفته است؛ که ای انسان !باید هوشیار باشی چون ممکن است از هر سو خطر در کمین تو باشد ؛پس برای گزند از پیش آمدن حوادث ناگهانی وناگوار پیش بینی ومراقبتهای لازم را انجام بده وبه ییش روی خود بسنده نکن... .

برگی از تاریخ

روز کارمند

برگی از تاریخ

روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای

آغاز هفته دولت

شهادت سیدعلی اندرزگو(۱۹رمضان ۱۳۵۷ه.ش)

ضرب المثل-طرقرود


به نام خدا

در ضرب المثلی طرقی آمده است:

"غُوز چُوکار به شِیقیقَه دارَه؟"

یعنی= غوز چه کاری به شقیقه دارد؟

توضیح:همانگونه که می دانیم؛غوز معمولا به برآمدگی در پشت آدمی گفته می شود که ممکن است براثر کجی وناهمواری استخوان پشت کمر انسان به وجود آید ویا به علت پیری فرد، قد خمیدگی حادث گردد .

به چنین فردی گوژپشت هم گفته می شود که امروزه نوع اولش نادر است.

شقیقه:به گیجگاه ،پیشانی ودرد نصف سر اطلاق  می گردد.

بنابر این می بینیم که غوز وشقیقه هیچ ربطی بایکدیگر ندارند.

فلذا است که طرقیان در اموری که رابطه ای باهم ندارند وقابل قیاس نیستند ؛این ضرب المثل را به کار می برند.

در فارسی نیز شبیه این ضرب المثل وجود دارد و می گویند:لوبیا چیتی، چه ربطی  به سبیل گربه داره؟!


روز بزرگداشت ابو علی سینا

روز پزشک